
Vizsgálatomban három tényezőnek: a szülők pszichológiai immunkompetenciájának, a gyermekeik pszichikus problémáinak és a pedagógusok és szülők kapcsolattatásának összefüggéseit igyekeztem feltárni. Hipotéziseim:
- Amennyiben a szülők pszichológiai immunkompetenciája magasabb szintű, úgy gyermekeik viselkedésében is kevesebb probléma észlelhető. Ennek oka lehet a célszerűbb nevelési eljárások alkalmazása és a modellkövetés.
- A magasabb szinten működő pszichológiai immunkompetencia a társas viselkedés hatékonysága miatt sikeresebb kapcsolattartást eredményez a gyermek pedagógusaival és ez következményesen csökkenti a gyermekek problémáit (a jó együttműködés segít a problémák felismerésében, feltárásában és megoldásában).
Vizsgálati módszerek: CBCL: Gyermekviselkedési kérdőív, PIK: Pszichológiai Immunkompetencia Kérdőív, általam összeállított kérdőív a pedagógus-szülő kapcsolat vizsgálatára.
Vizsgálatom során a hipotézisek igazolást nyertek és mélyebb összefüggéseket is sikerült feltárni. Két szülői klasztert lehetett elkülöníteni a PIK alapján, akik kapcsolattartása ellentétes mintázatot mutat gyermekeik problémája esetén. A pedagógus-szülő kapcsolattartás terén hét klaszter rajzolódott ki, melyek értelmezése a pedagógiai gyakorlat számára hasznos eredményekkel szolgálhat.
Kulcsszavak: Pszichológiai Immunkompetencia, pedagógus-szülő kapcsolattartás, gyermek viselkedési problémák