
Magyarországon 2009-től főiskolai szinten is folyik kisgyermeknevelő-képzés, melyben jelentős szerepet kap a pszichológia (elmélet és készségfejlesztés). A képzés fejlesztéséhez a szakma sajátosságainak ismerete szükséges, ezért feltáró jellegű vizsgálatot folytattunk.
Féligstrukturált interjúkkal (21db) illetve egy országos kérdőíves vizsgálattal (921 válaszadó) kisgyermeknevelőket kérdeztünk a példaértékű kollégáikról, a kiválasztási kritériumokról, a gyermekekhez való viszonyulásban való ingadozásokról, a szabad játék alatti teendőkről illetve a gyermekek irányításáról, a gyermekekre vonatkozó szabályokról, erősségeikről és a fiatalabb kollégáknak átadható tapasztalatukról valamint arról, hogy egy pszichológustól mit várnának a képzés, ill. a munka során.
A válaszok kvalitatív tartalomelemzése révén feltárultak az ideális kisgyermeknevelő főbb vonásai. Az önbeszámolók alapján a leginkább meghatározó tulajdonságok az érzelmi melegség és érdeklődés, az érett személyiség és pszichés jóllét, a jó kommunikációs és interperszonális szkillek és elméleti-gyakorlati szakmai tudás. A kisgyermeknevelés szakmai szkilljei – ezen belül is a kisgyermeknevelők viselkedésszervezési fogásai és szabályalkotásuk – ill. a bölcsődepszichológusi szerepkör feladatai is megismerésre kerültek. Fény derült a nevelés-gondozás színvonalában jelentkező ingadozásokkal kapcsolatos rizikó- és védőtényezőkre.
Kulcsszavak: ideális kisgyermeknevelő, szakmai énkép, kisgyermeknevelői szkillek, bölcsődei nevelés, kisgyermeknevelő képzés