
A megfelelő szintű érzelmi intelligencia megléte és alkalmazása pozitívan hat az egyén kognitív és a társas folyamataira, ill. elengedhetetlen a környezethez való hatékony alkalmazkodáshoz. Feltételezhető, hogy az érzelmi és szociális készségek fejlődésével csökken a különböző viselkedésbeli és érzelmi tünetek megjelenésének gyakorisága a közösségekben, mely így a kortársak közötti kapcsolatok kialakítására is pozitív hatást gyakorol. Jelen tanulmány célja, hogy a serdülők érzelmi intelligenciájának (a saját és mások érzelmi állapotainak pontos észlelése és felismerése), ill. a kortárskapcsolati, érzelmi, viselkedésbeli és a proszocialitás területet érintő jellegzetességeinek kapcsolatát bemutassuk. A vizsgálatban - mely eredeti célja szerint két Hajdú-Bihar megyei általános iskola iskoladiagnózisának megalkotását hivatott elkészíteni - 164 felső tagozatos diák vett részt. Az elemzés során az alkalmazott vizsgálati módszerek közül a Gyermek Képességek és Nehézségek Kérdőív (SDQ) önkitöltő verziójának és a Képes Érzelmi Intelligencia Teszt különböző kategóriáinak korrelációs összefüggései, ill. a kapott eredményeknek a nemi és az életkori eltérésből fakadó jellegzetességei kerülnek megvitatásra.
Kulcsszavak: serdülő, érzelmi intelligencia, SDQ, problémaviselkedés, proszocialitás