
Bevezetés: A gyermekkori viselkedészavar, és a később kialakuló antiszociális személyiségzavar nagy társadalmi problémát képvisel. Az agresszív viselkedés megértésében fontos szerepet tulajdonítanak a rideg-érzéketlen vonásoknak. Az utóbbi évtizedekben egyre több vizsgálatot végeztek a vonások gyermekkori megjelenésével kapcsolatban és olyan kognitív, viselkedéses és emocionális sajátosságokat azonosítottak, melyek hozzájárulhatnak az agresszív viselkedés megjelenéséhez. A gyermekük problematikájáról kialakított szülői elképzelések és vélekedések megismerése nélkülözhetetlen velejárója a tárgykör vizsgálatának.
Módszerek: Kutatásunkba 223 fő általános és középiskolás tanulót valamint szüleiket vontuk be. A Ridegség és Érzéketlenség Kérdőív (Inventory of Callous Unemotional Traits) illetve a Képességek és Nehézségek Kérdőív (Strengths and Difficulties Questionnare) önkitöltős és szülői változatát használtuk vizsgálatainkhoz.
Eredmények: A szülők és a gyerekek válaszai alapján is kimutatható, hogy a rideg-érzéketlen vonások mérsékelt jelenléte esetén jellemzőbb a viselkedési problémák és a hiperaktivitás megjelenése, illetve kevésbé jellemző a proszociális viselkedés megjelenése. Mind két kérdőív esetén szignifikáns eltéréseket tapasztaltunk a szülői és a gyermek válaszok között az átlag pontszámok tekintetében. A szülői válaszok esetén az átlag pontszámok a legtöbb faktor mentén magasabbak voltak, mint a gyermekek átlag pontszámai.
Következtetés: A kapott eredmények megerősítik azt a feltételezést, mely szerint a rideg-érzéketlen vonások hozzájárulnak a fiatalkori antiszociális viselkedés megjelenéséhez. A serdülőkorban megjelenő viselkedésváltozásokat a szülők nagyobb problémaként élik meg, mint gyermekeik. A gyakori negatív visszajelzés a szülők részéről a problémák halmozódását idézheti elő.
Kulcsszavak: rideg-érzéketlen vonások, viselkedési problémák, antiszociális viselkedés