
Az autizmus spektrum zavar egy neurokognitív fejlődési zavar, sajátos kognitív és viselkedéses profillal, de nagy változatossággal. A diagnózisok kapcsán két diagnosztikus hullám figyelhető meg, egy első, három éves kor körül, illetve egy második, az iskoláskor elején. Saját kutatásunkban a diagnózisok második hullámának előrehozását célozzuk meg iskoláskorról óvodáskorra. Interaktív, társas „komoly játék”-on alapuló szűrőrendszer létrehozását tervezzük óvodáskorú gyerekek számára, melynek technikai alapját a tekintetkövetéses technológia és ennek módszertana képezi. Kifejezetten a magasan funkcionáló, autizmus spektrum zavarral élő gyermekek szigorúan evidencia-alapú, objektív korai szűrésére törekszünk, ezért az ép intellektusú, ép verbalitású gyermekekre fókuszálunk. Az itt bemutatott kutatási szakasz az eszköz megalapozására, óvodai környezetre adaptálására, illetve alapkutatási és klinikai evidenciák szakirodalomi áttekintése alapján azon viselkedéses jellemzők és press-ek azonosítására irányul, amelyek várhatóan alkalmasak az atipikus szociokognitív fejlődés érvényes és megbízható jelzésére a választott technológiai kontextusban.
A szűrőrendszer szempontjából két terület empirikus evidenciáinak szisztematikus és kritikai áttekintését végeztük el:(1) az autizmus korai diagnosztikája és szűrése, illetve (2) az autizmus korai viselkedéses jellemzőinek kísérleti kontextusban történő vizsgálatai, különös tekintettel a tekintetkövetéses módszertanra. A szakirodalmi áttekintés alapján igyekeztünk azonosítani azokat a releváns inger- és viselkedéses változókat, melyek a tervezett eszközbe beépítve várhatóan nagy valószínűséggel különböztetik meg az atipikus szociokognitív fejlődést a tipikustól.
Releváns ingerváltozóként azonosítottuk a következőket: kontingencia észlelés, kontingencia preferencia, arcészlelés, tekintetirány-követés, közös figyelem, prefrontális funkciókat is igénylő egyszerű szemmozgások, „felülről-lefelé” ható folyamatok. Ezen változók ismeretében kialakítottuk a vizsgálati paradigma alapját képező „narratív szkriptet” is.
Kulcsszavak: autizmus spektrum zavar, tekintetkövetés, szűrőrendszer, szociokognitív mintázat