
Az OECD_2003.msw adatállományon vizsgáljuk meg, hogy a nem és az iskolatípus miként befolyásolja az ESCS változó átlagának, nagyságszintjének alakulását. A vizsgálat után válaszoljunk az alábbi kérdésekre:
1. csoportosító: Isktip (Iskola típus (képzés típusa))
2. csoportosító: NEM
Mintaelemszámok táblázata
|
Isktip |
‚NEM’ szerinti csoportok |
|||
|
Index |
csoport |
Lány |
Fiú |
ÖSSZESEN |
|
1 |
Általános Iskol |
30 |
62 |
92 |
|
2 |
Gimnázium |
202 |
137 |
339 |
|
3 |
Szakközépiskola |
162 |
216 |
378 |
|
4 |
Szakiskola |
80 |
111 |
191 |
|
ÖSSZESEN |
474 |
526 |
1000 |
|
FÜGGŐ: ESCS (ESCS - régi SES, Szocio-ökonómiai státusz - OECD átlag 0, OECD szórás 1)
Érvényes esetek száma: 993
Érvénytelen esetek száma: 7
AZ ÉRVÉNYES ESETEK KÉTSZEMPONTOS GYAKORISÁGI TÁBLÁZATA
|
Isktip |
‚NEM’ szerinti csoportok |
||||
|
Index |
csoport |
Lány |
Fiú |
ÖSSZESEN |
|
|
1 |
Általános Iskol |
29 |
62 |
91 |
|
|
2 |
Gimnázium |
202 |
136 |
338 |
|
|
3 |
Szakközépiskola |
162 |
214 |
376 |
|
|
4 |
Szakiskola |
78 |
110 |
188 |
|
|
ÖSSZESEN |
471 |
522 |
993 |
||
MINTAÁTLAGOK TÁBLÁZATA (ESCS)
|
‚NEM’ szerinti csoportok |
|||||
|
Index |
Isktip |
Lány |
Fiú |
ÁTLAG |
|
|
1 |
Általános Iskol |
-0,864 |
-0,476 |
-0,67 |
|
|
2 |
Gimnázium |
0,473 |
0,65 |
0,561 |
|
|
3 |
Szakközépiskola |
-0,165 |
-0,0546 |
-0,11 |
|
|
4 |
Szakiskola |
-0,925 |
-0,693 |
-0,809 |
|
|
ÁTLAG: |
-0,37 |
-0,143 |
|||
MINTASZÓRÁSOK TÁBLÁZATA (ESCS)
|
‚NEM’ szerinti csoportok |
|||
|
Index |
Isktip |
Lány |
Fiú |
|
1 |
Általános Iskol |
0,704 |
0,841 |
|
2 |
Gimnázium |
0,775 |
0,766 |
|
3 |
Szakközépiskola |
0,724 |
0,771 |
|
4 |
Szakiskola |
0,604 |
0,645 |
Varianciaanalízis összefoglaló táblázata (súlyozatlan átlagok módszere)
|
Szóródás oka |
f |
Szórásnégyzet |
F |
p-érték |
|
Isktip |
3 |
86,046 |
156,528 |
0,0000*** |
|
NEM |
1 |
8,622 |
15,684 |
0,0001*** |
|
Iskti x NEM |
3 |
0,473 |
0,861 |
0,4607 |
|
Hibatag |
985 |
0,55 |
Szóráshomogenitás tesztelése -- Levene-próba: F(7; 985,0) = 2,634 (p = 0,0106)*
Cellastatisztikák
|
Index: |
(1, 1) |
(1, 2) |
(2, 1) |
(2, 2) |
(3, 1) |
(3, 2) |
(4, 1) |
(4, 2) |
|
n: |
29 |
62 |
202 |
136 |
162 |
214 |
78 |
110 |
|
Átlag: |
-0,864 |
-0,476 |
0,473 |
0,65 |
-0,165 |
-0,0546 |
-0,925 |
-0,693 |
|
Szórás: |
0,704 |
0,841 |
0,775 |
0,766 |
0,724 |
0,771 |
0,604 |
0,645 |
ROBUSZTUS kétszempontos varianciaanalízis (ESCS)
- Welch-próba az Isktip csoporthatás tesztelésére: F(3; 260,7) = 172,834 (p = 0,0000)***
- Welch-próba a NEM csoporthatás tesztelésére: F(1; 190,5) = 16,413 (p = 0,0000)***
- Johansen-próba az Isktip x NEM interakció tesztelésére: Khi2(3) = 2,617 (p = 0,4545)
Isktip: szintátlagok Tukey-Kramer-féle páronkénti összehasonlítása (k = 4, f = 985):
T12= 19,88** T13= 9,14** T14= 2,08 T23= 17,08** T24= 28,72**
T34= 14,92**
Isktip: szintátlagok Games-Howell-féle páronkénti összehasonlítása
(elméleti szórások különbözhetnek, zárójelben a szabadságfokok):
T12(4; 142)= 19,03** T13(4; 133)= 8,80** T14(4; 148)= 2,11 T23(4; 699)= 16,66**
T24(4; 456)= 31,29** T34(4; 439)= 16,56**
Isktip: szintátlagok egyenkénti Scheffé-féle összehasonlítása az összátlaggal
|
Index |
Csoportnév |
Hatás |
F(3; 985) |
p-érték |
|
1 |
Általános Iskol |
-0,41 |
15,059 |
0,0000*** |
|
2 |
Gimnázium |
0,82 |
142,398 |
0,0000*** |
|
3 |
Szakközépiskola |
0,15 |
4,844 |
0,0024** |
|
4 |
Szakiskola |
-0,55 |
45,851 |
0,0000*** |
___________________________________________________________
SZTOCHASZTIKUS DOMINANCIA ÉRTÉKEK TÁBLÁZATA (ESCS)
|
‚NEM’ szerinti csoportok |
|||
|
Isktip |
Lány |
Fiú |
ÁTLAG |
|
Általános Iskol |
0,25 |
0,375 |
0,313 |
|
Gimnázium |
0,65 |
0,722 |
0,686 |
|
Szakközépiskola |
0,478 |
0,519 |
0,498 |
|
Szakiskola |
0,231 |
0,274 |
0,253 |
|
ÁTLAG: |
0,402 |
0,472 |
|
Sztochasztikus homogenitás (SZTH) elemzés (mintaelemszámokkal arányos populációsúlyok)
Kétszempontos rang-VA ÖSSZEFOGLALÓ TÁBLÁZATA (ESCS)
|
Hatás |
Nullhipotézis |
f1 |
f2 |
F |
p-érték |
|
Isktip |
Egyszempontos SZTH (A) |
2,1 |
985 |
122,483 |
0,0000*** |
|
NEM |
Egyszempontos SZTH (B) |
1 |
985 |
14,623 |
0,0001*** |
|
Iskt. x NEM |
Nincs sztoch. interakció |
2,2 |
985 |
1,165 |
0,3156 |