
Az OECD_2003.msw adatállományon vizsgáljuk meg, hogy milyen különbség van az iskolatípusok szerint a MEAN_m és ANXMAT változók átlagaiban. A vizsgálat elvégzése után válaszoljunk az alábbi kérdésekre:
FÜGGŐ: Anxmat (Matematikától való aggódás - OECD átlag 0, OECD szórás 1)
Csoportonkénti alapstatisztikák
|
Sztochasztikus dominancia |
||||||
|
Index |
Isktip |
Esetek |
Rangátlag |
Rangszórás |
Súlyozott |
Nem súlyozott |
|
1 |
Általános Iskol |
89 |
544,86 |
257,61 |
0,548 |
0,537 |
|
2 |
Gimnázium |
339 |
456,52 |
284,76 |
0,459 |
0,448 |
|
3 |
Szakközépiskola |
377 |
511,40 |
295,56 |
0,515 |
0,504 |
|
4 |
Szakiskola |
188 |
518,46 |
268,75 |
0,522 |
0,511 |
Elméleti rangszórások egyenlőségének tesztelése
- O’Brien-próba (Welch-féle): F(3,0; 333,6) = 3,135 (p = 0,0257)*
- Levene-próba (Welch-féle): F(3; 328,6) = 3,180 (p = 0,0242)*
Sztochasztikus homogenitás tesztelése
Hagyományos eljárás, amely feltételezi a szóráshomogenitást:
- Kruskal-Wallis-próba: H(3) = 11,386 (p = 0,0098)**
Szóráshomogenitást nem igénylő robusztus közelítő eljárás:
- Korrigált rang Welch-próba: rW3(3; 337,2) = 3,986 (p = 0,0082)**
KULLE-féle aszimptotikusan egzakt próbák
- Populációk azonos súlyozása:
Khi2(2,54) = 8,679 (p = 0,0227)* F(2,54; 679,6) = 3,413 (p = 0,0233)*
- Mintaelemszámokkal arányos súlyozás:
Khi2(2,54) = 8,733 (p = 0,0221)* F(2,54; 629,8) = 3,440 (p = 0,0226)*
Az egyes csoportok összehasonlítása a teljes minta többi részével a Brunner-Munzel-próba segítségével.
A p-értékeket a Bonferroni-módszerrel korrigáltuk.
|
Index |
Csoport |
A_becsl. |
BM |
szab.fok |
p-érték |
korrigált p |
|
1 |
Általáno |
0,553 |
1,82 |
115,5 |
0,0719 |
0,2877 |
|
2 |
Gimnáziu |
0,438 |
-3,24 |
672,6 |
0,0012 |
0,0050** |
|
3 |
Szakközé |
0,523 |
1,23 |
722,1 |
0,2202 |
0,8807 |
|
4 |
Szakisko |
0,527 |
1,20 |
312,5 |
0,2317 |
0,9268 |
Páronkénti sztochasztikus egyenlőség tesztelése
A(1,2) = 0,592 BM(162,2) = 2,887 (p = 0,0044) Bonferroni szignif.: p = 0,0265*
A(1,3) = 0,531 BM(165,1) = 0,988 (p = 0,3244) Bonferroni szignif.: p = 1,0000
A(1,4) = 0,527 BM(185,6) = 0,747 (p = 0,4562) Bonferroni szignif.: p = 1,0000
A(2,3) = 0,446 BM(712,8) = -2,517 (p = 0,0121) Bonferroni szignif.: p = 0,0724+
A(2,4) = 0,436 BM(425,1) = -2,533 (p = 0,0117) Bonferroni szignif.: p = 0,0700+
A(3,4) = 0,494 BM(441,3) = -0,226 (p = 0,8214) Bonferroni szignif.: p = 1,0000
FÜGGŐ: Mean_m (Matematika, átlag - OECD átlag 500, OECD szórás 100)
Csoportonkénti alapstatisztikák
|
Index |
Isktip |
Esetek |
Átlag |
Szórás |
Min. |
Max. |
Ferdeség |
Csúcsosság |
|
1 |
Általános Iskol |
92 |
400,30 |
68,89 |
260,43 |
555,02 |
-0,096 |
-0,479 |
|
2 |
Gimnázium |
339 |
552,31 |
70,46 |
353,44 |
721,64 |
-0,135 |
-0,219 |
|
3 |
Szakközépiskola |
378 |
489,60 |
64,22 |
320,17 |
678,80 |
-0,002 |
-0,432+ |
|
4 |
Szakiskola |
191 |
409,00 |
52,40 |
242,75 |
573,02 |
-0,029 |
0,180 |
Ha a Ferdeség vagy a Csúcsosság szignifikáns, az a normalitás sérülését jelzi.
Elméleti szórások egyenlőségének tesztelése
- O’Brien-próba (Welch-féle): F(3,0; 341,2) = 8,962 (p = 0,0000)***
- Levene-próba (Welch-féle): F(3; 339,3) = 7,806 (p = 0,0000)***
Elméleti átlagok egyenlőségének tesztelése
Hagyományos eljárás, amely feltételezi a szóráshomogenitást:
- Varianciaanalízis: F(3; 996) = 261,888 (p = 0,0000)***
Hatásvariancia = 1100769,9007, Hibavariancia = 4203,2073
Korrelációs hányados (nemlineáris korrelációs együttható): eta = 0,664
Megmagyarázott variancia-arány: eta-négyzet = 0,441
Robusztus eljárások, amelyeknél nem szükséges a szóráshomogenitás:
- Robusztus Welch-féle varianciaanalízis: W(3; 340,3) = 278,099 (p = 0,0000)***
- James-próba: U = 837,564 (p < 0,001)***
- Brown-Forsythe-próba: BF(3; 548) = 266,812 (p = 0,0000)***
Átlagok Tukey-Kramer-féle páronkénti összehasonlítása (k = 4, df = 996):
T12= 28,21** T13= 16,76** T14= 1,50 T23= 18,29** T24= 34,55**
T34= 19,80**
Átlagok Games-Howell-féle páronkénti összehasonlítása
(elméleti szórások különbözhetnek, zárójelben a szabadságfokok):
T12(4; 147)= 26,42** T13(4; 132)= 15,98** T14(4; 143)= 1,51 T23(4; 687)= 17,54**
T24(4; 489)= 37,62** T34(4; 456)= 22,67**