5.4. Egyszempontos varianciaanalízis

  5.4. Egyszempontos varianciaanalízis


5.4. Egyszempontos
varianciaanalízis

Az OECD_2003.msw adatállományon vizsgáljuk meg, hogy milyen különbség van az iskolatípusok szerint a MEAN_m és ANXMAT változók átlagaiban. A vizsgálat elvégzése után válaszoljunk az alábbi kérdésekre:

  • Az ANXMAT változó rangszámainak szóráshomogenitását ellenőrző Levene-próba próbastatiszitkája és szignifikanciája: 3,180; 0,0242
  • Az ANXMAT változón végrehajtott Kruskal-Wallis-próba szignifikanciája: 0,0098
  • Az ANXMAT változón végrehajtott Korrigált rang Welch-próba próbastatisztikája: 3,986
  • Az 1-es és 2-es iskolatípusba járó diákok ANXMAT változó rangátlagai közötti különbség Bonferroni szignifikanciája (p értéke) 0,0265
  • Az 2-es és 4-es iskolatípusba járó diákok ANXMAT változó rangátlagai közötti különbség BM próbastatiszitkája: -2,533
  • A Mean_m változó szóráshomogenitását tesztelő Levene-próba próbastatiszitkája és szignifikanciája, sérül-e a szóráshomogenitás: 7,806; p=0,0000; IGEN
  • A Mean_m változó átlagait tesztelő Brown-Forsythe-próba próbastatisztikája és szignifikanciája: 266,812; p=0,0000
  • A Tukey-Kramér féle páros összehasonlítás alapján van szignifikáns különbség az 1-es és 4-es iskolatípusok Mean_m változóban mért átlagai között? NINCS
  • A Games-Howell-féle páronkénti összehasonlítás alapján van szignifikáns különbség az 1-es és 2-es iskolatípusok Mean_m változóban mért átlagai között? IGEN

FÜGGŐ: Anxmat (Matematikától való aggódás - OECD átlag 0, OECD szórás 1)

Csoportonkénti alapstatisztikák


Sztochasztikus dominancia

Index

Isktip

Esetek

Rangátlag

Rangszórás

Súlyozott

Nem súlyozott

1

Általános Iskol

89

544,86

257,61

0,548

0,537

2

Gimnázium

339

456,52

284,76

0,459

0,448

3

Szakközépiskola

377

511,40

295,56

0,515

0,504

4

Szakiskola

188

518,46

268,75

0,522

0,511


Elméleti rangszórások egyenlőségének tesztelése

- O’Brien-próba (Welch-féle): F(3,0; 333,6) = 3,135 (p = 0,0257)*

- Levene-próba (Welch-féle): F(3; 328,6) = 3,180 (p = 0,0242)*


Sztochasztikus homogenitás tesztelése

Hagyományos eljárás, amely feltételezi a szóráshomogenitást:

- Kruskal-Wallis-próba: H(3) = 11,386 (p = 0,0098)**


Szóráshomogenitást nem igénylő robusztus közelítő eljárás:

- Korrigált rang Welch-próba: rW3(3; 337,2) = 3,986 (p = 0,0082)**


KULLE-féle aszimptotikusan egzakt próbák

- Populációk azonos súlyozása:

Khi2(2,54) = 8,679 (p = 0,0227)* F(2,54; 679,6) = 3,413 (p = 0,0233)*

- Mintaelemszámokkal arányos súlyozás:

Khi2(2,54) = 8,733 (p = 0,0221)* F(2,54; 629,8) = 3,440 (p = 0,0226)*


Az egyes csoportok összehasonlítása a teljes minta többi részével a Brunner-Munzel-próba segítségével.

A p-értékeket a Bonferroni-módszerrel korrigáltuk.


Index

Csoport

A_becsl.

BM

szab.fok

p-érték

korrigált p

1

Általáno

0,553

1,82

115,5

0,0719

0,2877

2

Gimnáziu

0,438

-3,24

672,6

0,0012

0,0050**

3

Szakközé

0,523

1,23

722,1

0,2202

0,8807

4

Szakisko

0,527

1,20

312,5

0,2317

0,9268


Páronkénti sztochasztikus egyenlőség tesztelése

A(1,2) = 0,592 BM(162,2) = 2,887 (p = 0,0044) Bonferroni szignif.: p = 0,0265*

A(1,3) = 0,531 BM(165,1) = 0,988 (p = 0,3244) Bonferroni szignif.: p = 1,0000

A(1,4) = 0,527 BM(185,6) = 0,747 (p = 0,4562) Bonferroni szignif.: p = 1,0000

A(2,3) = 0,446 BM(712,8) = -2,517 (p = 0,0121) Bonferroni szignif.: p = 0,0724+

A(2,4) = 0,436 BM(425,1) = -2,533 (p = 0,0117) Bonferroni szignif.: p = 0,0700+

A(3,4) = 0,494 BM(441,3) = -0,226 (p = 0,8214) Bonferroni szignif.: p = 1,0000


FÜGGŐ: Mean_m (Matematika, átlag - OECD átlag 500, OECD szórás 100)

Csoportonkénti alapstatisztikák


Index

Isktip

Esetek

Átlag

Szórás

Min.

Max.

Ferdeség

Csúcsosság

1

Általános Iskol

92

400,30

68,89

260,43

555,02

-0,096

-0,479

2

Gimnázium

339

552,31

70,46

353,44

721,64

-0,135

-0,219

3

Szakközépiskola

378

489,60

64,22

320,17

678,80

-0,002

-0,432+

4

Szakiskola

191

409,00

52,40

242,75

573,02

-0,029

0,180


Ha a Ferdeség vagy a Csúcsosság szignifikáns, az a normalitás sérülését jelzi.


Elméleti szórások egyenlőségének tesztelése

- O’Brien-próba (Welch-féle): F(3,0; 341,2) = 8,962 (p = 0,0000)***

- Levene-próba (Welch-féle): F(3; 339,3) = 7,806 (p = 0,0000)***


Elméleti átlagok egyenlőségének tesztelése

Hagyományos eljárás, amely feltételezi a szóráshomogenitást:

- Varianciaanalízis: F(3; 996) = 261,888 (p = 0,0000)***

Hatásvariancia = 1100769,9007, Hibavariancia = 4203,2073

Korrelációs hányados (nemlineáris korrelációs együttható): eta = 0,664

Megmagyarázott variancia-arány: eta-négyzet = 0,441


Robusztus eljárások, amelyeknél nem szükséges a szóráshomogenitás:

- Robusztus Welch-féle varianciaanalízis: W(3; 340,3) = 278,099 (p = 0,0000)***

- James-próba: U = 837,564 (p < 0,001)***

- Brown-Forsythe-próba: BF(3; 548) = 266,812 (p = 0,0000)***


Átlagok Tukey-Kramer-féle páronkénti összehasonlítása (k = 4, df = 996):

T12= 28,21** T13= 16,76** T14= 1,50 T23= 18,29** T24= 34,55**

T34= 19,80**


Átlagok Games-Howell-féle páronkénti összehasonlítása

(elméleti szórások különbözhetnek, zárójelben a szabadságfokok):

T12(4; 147)= 26,42** T13(4; 132)= 15,98** T14(4; 143)= 1,51 T23(4; 687)= 17,54**

T24(4; 489)= 37,62** T34(4; 456)= 22,67**