Pedagógusképző Intézet

Intézetvezető: Dr. Szarka Júlia – főiskolai tanár

A Pedagógusképző Intézet története

A Tanítóképző Intézet alapítása a magyar reformkor politikai, gazdasági és kulturális törekvéseinek eredménye. A Dunamelléki Református Egyházkerület közgyűlése már ekkor szorgalmazta egy Pedagógikum megalapítását.

Az intézet fő célja volt, hogy a leendő tanítók a települési (főleg falvak) közéletiségre jól felkészüljenek, stabil lelkületűek legyenek, hiszen a nevelésben, az iskolákban értelmes rendre, fegyelemre volt igény.

Az 1990-ben újraindított nagykőrösi tanítóképző is az előzőekben idézett gondolatot tűzte zászlajára. Bizakodva abban is, hogy az elmúlt 50 esztendőben megromlott pedagógiai alapviszony helyreállítására méltó utódokat sikerül nevelni.

A Károli Gáspár Református Egyetem alapítása után új szervezeti struktúra jött létre. A kari tagolódás következtében intézetek létesültek, így a klasszikus tanítóképző intézet a kar egy része lett és a Pedagógiai Intézet nevet vette fel.

Tanszékek

Neveléstani és Metodológiai Tanszék
Magyar Nyelvi és Irodalmi Tanszék
Természettani és Matematikai Tanszék
Művészeti, Testnevelési és Életviteli Tanszék
Idegen Nyelvi Tanszék
Gyakorlati és Továbbképzési Szakcsoport

A Pedagógusképző Intézet feladata

A neveléstudományi és tantárgypedagógiai tárgyak oktatása a tanító, óvodapedagógus, szociális munkás és hittan oktató szakokon, valamint az óvó és tanító szakosok gyakorlati képzése.

Jellemző sajátosságunk, hogy gyermeki lelkületből kiinduló értékközpontú pedagógiát oktatunk. Valljuk, hogy Karácsony Sándor korában vázolt pedagógiai törvényszerűségek ma is érvényesülnek, azonban vigyázni kell a korszerűségre. A magyar neveléstudományban egyrészt 50 éves szakadék (pl. lelki neveléstan terén) érezhető, ugyanakkor többféle kutatási eredmény (pl. a tudástechnológia, kompetencia elmélet) mára kiteljesedett.

A református oktatásügy létrejötte egy rejtett problémát is felvet, mégpedig a keresztyén neveléstan rehabilitációját. A nevelési alapviszony társadalmi szintű változásának elengedhetetlen feltétele a család intézményének rehabilitációja. A lelki egészség megőrzésének legfontosabb színterét ismét funkcióba kell állítani. Az intézményes nevelés tartalmi változása területén, pedig a reálé működését figyelembe vevő, lelki szükségletekből kiinduló, bibliai értékeken alapuló pedagógia adhat kiutat. Az igazi nevelés az indirekt hatásokon keresztül uralja a pedagógiai folyamatot. Véleményünk szerint a konstruktív életvezetésünkhöz szükséges hatásokat indirekt módon a lélek prizmáján keresztül kapjuk. A keresztyén iskolában egyértelműen indirekt nevelési elveknek tekinthetjük az általuk megfogalmazott téziseket, kiegészítve a XX. század végének egyik kiemelkedő alapvetésével: “Hogyan biztosítható félelemtől mentes és értelemfejlesztő iskolai művelődési folyamat a gyermekek és az ifjak számára?” Ebben az ártatlannak tűnő kérdésben nagy feszültség lappang, egyrészt erőteljes kritikát tartalmaz az ún. “hagyományos iskolával” szemben. Ugyanis a kérdés arra utal, hogy az eddigi iskolában a félelem jelen volt. Karácsony Sándor a félelem feloldását az énfejlődés alapjának tartotta. Lükő Gábor (Karácsony Sándor tanítványa, követője) nagyszerű nyelvi összehasonlítással világítja meg a fél- félek- félem viszonyulásait. A társnélküli én csak félember, ezért “fél”. Ha megtalálja a legfontosabb társát, akkor “féli Őt!”, tehát nem fél. A Karácsony Sándor által elképzelt pedagógia “új iskola” létrejöttéhez kíván hozzájárulni. Általános, programszerű ismérvei a mai európai reformpedagógia törekvéseivel is harmonizálnak: figyelem a gyermeki szükségletekre és érdeklődésre; a tanulás meghaladja az egyoldalú intellektualizmust, oly módon, hogy egyúttal az aktivitás a kreativitás és az életközeliség lehetőségét is megteremti; az iskola a közösségi élet színtere, ahol lehetőség van a felelősségvállalásra alapozott egyéni és kooperatív tanulásra és együttműködésre.

Ennek szellemében a tanítói, hitoktatói, óvodapedagógus szakokon olyan pedagógusokat képzünk, akik elméletileg és gyakorlatilag megalapozott kompetencia birtokában alkalmasak a 3-12 éves korosztály elemi szintű oktatására-nevelésére.

Az egyházi szakok a tanítói képességek további erősítését is segítik: mély érzékenység jellemzi hozzáállásukat az egyetemes emberi és nemzeti értékek irányában, az erkölcsi normák betartásában, az egyéni és társas felelősségtudat vállalásában.

Képzéseink:
– tanító (BA) alapképzési szak, nappali és levelező munkarendű, nagykőrösi és budapesti képzési helyeken egyaránt
– óvodapedagógus (BA) alapképzési szak, nappali és levelező munkarendű, nagykőrösi és budapesti képzési helyeken egyaránt
– csecsemő- és kisgyermeknevelő (BA) alapképzési szak, nappali és levelező munkarendű, nagykőrösi és budapesti képzési helyeken egyaránt

Oktatóink


Neveléstani és Metodológiai Tanszék
Dr. Mészáros László főiskolai docens, tanszékvezető meszaros.laszlo@kre.hu
Ackermanné Kelő Kamilla tanársegéd kelo.kamilla@kre.hu
Fazekasné Dr. Fenyvesi Margit főiskolai tanár fazekasne.fenyvesi.margit@kre.hu
Gál József tanársegéd, marosvásárhelyi tagozatvezető gal.jozsef@kre.hu
Dr. Gombos Norbert főiskolai docens, intézetvezető helyettes gombos.norbert@kre.hu
Hodossi Nóra gyakorlati tanár hodossi.nora@kre.hu
Dr. Ozsváth Gábor Dániel főiskolai docens ozsvath.gabor.daniel@kre.hu
Dr. Szarka Júlia főiskolai tanár, intézetvezető szarka.julia@kre.hu
Dr. Szenczi Árpád főiskolai tanár szenczi.arpad@kre.hu
Dr. Szontagh Pál Iván főiskolai docens szontagh.pal@kre.hu

Magyar nyelvi és Irodalmi Tanszék
Dr. Váradi Ferenc főiskolai docens, intézetvezető helyettes, tanszékvezető varadi.ferenc@kre.hu
Kovács Tibor Attila gyakorlati tanár kovacs.tibor@kre.hu
Dr. Tóth Etelka főiskolai tanár toth.etelka@kre.hu

Természettani és Matematikai Tanszék
Dr. Bárdi Árpád főiskolai docens, tanszékvezető bardi.arpad@kre.hu
Baranyiné Kaszás Ildikó gyakorlati tanár kaszas.ildiko@kre.hu
Dr. Horváth Alice főiskolai tanár horvath.alice@kre.hu
Dr. Kemény Gabriella főiskolai adjunktus kemeny.gabriella@kre.hu
Dr. Köves Gabriella főiskolai tanár koves.gabriella@kre.hu

Művészeti, Testnevelési és Életviteli Tanszék
Dr. Somodi Ildikó főiskolai tanár, tanszékvezető somodi.ildiko@kre.hu
Górnagy Gyula művésztanár gornagy.gyula@kre.hu
Dr. Gyimóthy Gergely főiskolai docens gyimothy.gergely@kre.hu
Dr. Lázárné Balog Edit művésztanár lazarne.balog.edit@kre.hu
Ritter-Hajas Ildikó testnevelő tanár hajas.ildiko.boglarka@kre.hu

Idegen Nyelvi Tanszék
Mócza Attila nyelvtanár mocza.attila@kre.hu
Neumayerné Dr. Streitman Krisztina főiskolai docens streitman.krisztina@kre.hu
Csendes Zsuzsanna nyelvtanár csendes.zsuzsanna@kre.hu

Gyakorlati és Továbbképzési Szakcsoport
Győri János László gyakorlati tanár gyori.janos@kre.hu

Intézeti munkatársak:

Kovács-Veréb Lilla, intézeti koordinátor (Budapest)
E-mail: vereb.lilla@kre.hu

Vargáné Biczó Rozália, intézeti koordinátor (Nagykőrös)
E-mail: vargane.rozalia@kre.hu