Anglia

Bradford College Beszámoló 2014/15/1  

Doktori iskolai ügyintéző

A Károli Gáspár Református Egyetem
Bölcsészettudományi Kara
keres munkatársat
doktori iskolai ügyintéző
munkakörbe

Feladatok:
•    A doktori iskola hallgatóihoz és oktatóihoz kapcsolódó szervezései, adminisztratív, igazgatási tevékenység ellátása
•    A NEPTUN ETR ügyintézői moduljának gondozása
•    www.doktori.hu és a www.mtmt.hu adatbázisok kezelése
•    Telefonkezelés, üzenetek átvétele és továbbítása
•    Iratkezelés, iktatás, postázás, fénymásolás, irodaszerek beszerzése
•    Ügyfelek fogadása, tájékoztatása
•    A szervezeti egységhez tartozó nyilvántartások naprakész vezetése
•    Folyamatos kapcsolattartás az Egyetem más szervezeti egységeivel
•    A kari adminisztratív ügyek gyorsabb ellátása érdekében ellátja a számára kiutalt feladatokat

Elvárások:
•    www.doktori.hu és a www.mtmt.hu adatbázisok ismerete
•    Tudományos írásművek műfajainak besorolását képes felismerni
•    Felsőoktatási adminisztrációban szerzett 1-3 éves munkatapasztalat
•    Számítógépes ismeret (word, excel)
•    Önálló feladat megoldási készség
•    Precizitás
•    Jó rendszerező készség
•    Gyors, kreatív gondolkodás
•    Jó kommunikációs készség
•    Jó szervezőkészség

Előny:
•    NEPTUN ETR tanulmányi ügyintézői moduljának ismerete
•    Államigazgatási, gazdasági felsőfokú végzettség (főiskolai/egyetemi oklevél)
•    Idegen nyelv, elsősorban angol/német társalgási szintű ismerete

Pozíció területe(i):
•    Adminisztráció / Irodai munka
•    Adminisztrátor
•    Szakmai asszisztens
•    Oktatás / Tudomány
•    Oktatásszervező

Munkavégzés helye:
1088 Budapest, Reviczky u. 4.

Jelentkezés módja:
A fényképes önéletrajzokat fizetési igény, valamint a levél tárgyában pályázó nevével és a megpályázott pozíció megjelölésével a Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. e-mail címre várjuk.

Egyetemi adjunktus

A Károli Gáspár Református Egyetem
Bölcsészettudományi Karának
Angol Nyelvészeti Tanszéke

pályázatot hirdet
egyetemi adjunktus (indokolt esetben egyetemi docens)
munkakör betöltésére.

A jogviszony időtartama: 2018. szeptember 1-től 2019. szeptember 1-ig határozott (1 éves) jogviszony, mely a jogviszony lejáratakor hosszabbításra kerülhet.

Foglalkoztatás jellege: teljes munkaidő

A munkavégzés helye: 1146 Budapest, Dózsa György út 25-27.

A munkakörbe tartozó lényeges feladatok:

Az Angol Nyelvészeti Tanszék oktatási feladataihoz tartozó szemináriumok és előadások tartása az anglisztika alapképzésben, az angol nyelv és kultúra tanára osztatlan tanárképzésben, az anglisztika mesterképzésben, valamint a rövid ciklusú angol nyelv és kultúra tanára (levelező) képzésekben elsősorban a következő területeken: leíró nyelvtan, bevezetés a nyelvészetbe, nyelvtani rendszerezés, íráskészség-fejlesztés, szóbeli prezentációs készségek fejlesztése, speciális kollégiumok az elméleti és alkalmazott nyelvészet területein. Emellett aktív részvétel a tanszék kutatómunkájában és pályázati tevékenységében, oktatásszervezési feladatok ellátása, írásbeli és szóbeli vizsgáztatás, szakdolgozat-vezetés, diákköri dolgozatok és szakkollégiumi kutatások témavezetése.

Illetmény és juttatások:

Az illetmény: besorolás szerint.

Pályázati feltételek:

  • egyetemi végzettség, angol nyelv és irodalom szakos diploma;
  • PhD fokozat valamely nyelvtudomány területén (különös tekintettel az alkalmazott nyelvészet területeire);
  • az elméleti és alkalmazott nyelvészet területén, illetve egyéni kutatási témájában széleskörű tudás és tájékozottság, az MTMT-n dokumentált, életkornak megfelelő, magas színvonalú kutatási és publikálási háttér;
  • szemináriumok és előadások végzésére való alkalmasság és jártasság;
  • Windows, Office, Moodle, Neptun, google docs felhasználói szintű ismerete;
  • az Egyetem Alapító Okirata Preambulumában foglalt értékekkel való azonosulás (ld. http://www.kre.hu/portal/index.php/home/szabalyzatok.html)


A pályázat elbírálásánál előnyt jelent:

  • lezárult, illetve folyamatban lévő habilitációs eljárás;
  • református lelkészi ajánlás;
  • az MTMT-n dokumentált NAT, INT2, illetve INT1 besorolású publikációk;
  • tanári végzettség;
  • budapesti vagy környéki állandó lakhely


A pályázat részeként benyújtandó dokumentumok:

  • szakmai önéletrajz és publikációs jegyzék;
  • rövid motivációs levél.


A pályázat benyújtásának határideje és módja:

2018. május 31-el bezárólag elektronikusan a Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. email címre.

A pályázat elbírálásának határideje:

2018. június vége

 

Rendszergazda

A Károli Gáspár Református Egyetem
munkatársat keres
RENDSZERGAZDA
munkakörbe.


A leendő munkatárs feladatai:

  • Microsoft alapú virtualizációs szerver infrastruktúra üzemeltetése és karbantartása
  • Fizikai és virtuális Windows szerverek üzemeltetése és karbantartása
  • Windows alapú szerverszolgáltatások napi üzemeltetése és karbantartása
  • MS alapú vírus- és végpontvédelmi szoftverrendszer üzemeltetése
  • Rendszermentések ellenőrzése, visszatöltési feladatok ellátása
  • Informatikai hálózat üzemeltetés. Switch, AccessPoint, Router konfigurálás
  • Felhasználói eszközök (notebook, PC, telefon, tablet) konfigurálása, kezelése és az eszközmozgások pontos dokumentálása
  • Irodai és távoli felhasználók IT támogatása
  • Informatikai/oktatástechnikai segítségnyújtás a felhasználóknak
  • Informatikai/oktatástechnikai eszközök karbantartása, javíttatása
  • Telephelyen felmerülő igények követése


Az álláshoz tartozó elvárások:

  • Hasonló munkakörben szerzett 3-5 éves szakmai tapasztalat
  • Legalább felsőfokú OKJ végzettség
  • Microsoft Windows 2012 R2 és MS Active Directory szolgáltatások rendszergazdai szintű ismerete
  • Microsoft Exchange szerver rendszergazdai szintű ismerete
  • Microsoft System Center Configuration Manager rendszergazdai szintű ismerete
  • Microsoft Hyper-V ismerete és üzemeltetési tapasztalat
  • TCP/IP hálózati ismeretek
  • Mikrotik router ismerete és üzemeltetési tapasztalat
  • D-link switch és Access Point ismeret
  • Windows kliensek rendszergazdai szintű ismerete és felhasználó support tapasztalat
  • Nyomtatók napi üzemeltetésében szerzett jártasság
  • Rendszer szemlélet, megbízhatóság, önállóság
  • Önállóság, jó problémamegoldó képesség
  • Stressztűrő képesség, terhelhetőség
  • Szakmai angol nyelvtudás


Előnyt jelent:

  • főiskolai végzettség


Állás, munka területe(i):

  • IT üzemeltetés, Telekommunikáció, Rendszergazda
  • Rendszerüzemeltető


Munkavégzés helye:

Budapest

Jelentkezés módja:

A fényképes önéletrajzokat fizetési igény, valamint a levél tárgyában pályázó nevével és a megpályázott pozíció megjelölésével várjuk a Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. email címre.

 

Aktuelle Aspekte der Reformation – Gibt es einen globalen Reformationsbedarf im 21. Jahrhundert?

500 Jahre Reformation – internationale Konferenz der Andrássy Universität Budapest (AUB)
Veranstaltungskonzept (Stand: 17.10.2017)

Im runden Jubiläumsjahr der Reformation möchte die Andrássy Universität eine interreligiöse und interdisziplinäre Plattform für einen Dialog in Form einer Konferenz anbieten. Dadurch möchte sich die AUB im ungarischen öffentlichen Leben auch besser sichtbar machen und positionieren.

Bei der Veranstaltung sollen sowohl bekannte Meinungsträger der historischen Kirchen in Ungarn als auch Wissenschaftler aus den verschiedenen Wissenschaftsbereichen zu Wort kommen.
- Termin: 8. November 2017
- Sprache: Deutsch
- Organisation: die Universitätsleitung und der Mittelbau der AUB
- Ort: Andrássy Universität Budapest, Pollack Mihály tér 3, 1088 Budapest
- Begleitprogramm: Wanderausstellung: Hallescher Pietismus und Reformation. August Hermann Francke in der Nachfolge Martin Luthers (Englisch) (Attila Verók - Eszterházy Károly Universität Eger)

Programm:
10:00-11:00 Begrüßung
Dietmar Meyer, Rektor (AUB) und Melani Barlai, Vertreterin des akademischen Mittelbaus (AUB)

Keynote speech

Sándor Fazakas
(Reformierte Theologische Universität Debrecen): Protestantische Identität und gesellschaftliche Gestaltungsaufgabe. Europäische Integration und ,,soziales Europa" als Herausforderungen des ungarischen Protestantismus

11:00-11:30 Pause

11:30-13:00 Panel I. Historische und literarische Perspektive der Reformation
Harald Roth (Deutsches Kulturforum östliches Europa e.V. Potsdam): Reformation in Siebenbürgen und die Anfänge der siebenbürgischen Glaubensfreiheit
Zoltán Csepregi (Ev.-Lutherische Theologische Universität Budapest): Schlafende Heilige, wachende Schwestern und Brüder: Anfänge der Reformation im Königreich
Péter Ötvös (Universität Szeged): Studium in Wittenberg und Exil in Ungarn
Moderation: Orsolya Lénárt (AUB)

13:00-14:30 Pause

14:30-16:00 Panel II. Wirkung der Reformation
Botond Kertész (Ev.-Lutherisches Zentralmuseum Budapest): Nation, Freiheit, Progress, Tradition - Protestanten im öffentlichen Leben von Ungarn der Neuzeit
Matthias Riedl (Central European University Budapest): Religiöses Denken und die Rechtfertigung politischer Gewalt (am Beispiel des Reformators Thomas Münzer)
Moderation: Andra-Octavia Drăghiciu (AUB-Universität Graz)

16:00-16:30 Pause

16:30-18:00 Rundtischgespräch: Reformation und Kirchen: Gibt es einen globalen Reformationsbedarf im 21. Jahrhundert?
Rita Perintfalvi (Research Fellow Status - Universität Wien, Katholisch-Theologische Fakultät, Institut für Systematische Theologie und Ethik)
Thomas Koelliker (reformierter Pfarrer und Theologe, Zürich-Zollikon, Schweiz)
Asztrik Várszegi OSB (Erzabt von Pannonhalma)
Gergely Prőhle (Generalkurator der Ev.-Lutherischen Kirche in Ungarn)
Moderation: Marcell Mártonffy (AUB)

18:00-18:30 Vorstellung der Wanderausstellung: Hallescher Pietismus und Reformation. August Hermann Francke in der Nachfolge Martin Luthers
Attila Verók (Eszterházy Károly Universität Eger)
Die Ausstellung wird in den Räumlichkeiten der AUB während der Konferenz zu sehen.

 

Kultúraátörökítés Médiumai – Tari János 60 Köszöntőkonferencia

Időpont: 2017. szeptember 20. (szerda)
Helyszín: Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészettudományi Kar (1088 Budapest Reviczky u. 4. Tanstúdió)

Tovább...

A gyakorlati felvételi vizsga követelményei a Média-, Mozgókép és Kommunikációtanár szakra jelentkezők számára

Felvételi vizsgatárgyak, ill. követelmények:
   •    Pályaalkalmassági vizsga, melynek időpontja: 2017.05.22-23-24.
   •    A szakpár másik felének megfelelő szaktárgy emelt szintű érettségije, illetve egyéb (lásd:
        felvi.hu, illetve a szak kari tájékoztatója)
   •    Gyakorlati vizsga (média), melynek időpontja: 2017.05.23-24.


A gyakorlati vizsga (média) két részről áll:
   1)    Egy előzetesen megírt és beküldött dolgozatból, esszéből.
   2)    A felvételi vizsgabizottság tagjaival folytatott beszélgetésből.

A bizottság képet kíván kapni arról, hogy milyen motiváltsággal és előzetes elképzelésekkel kezdi meg a tanulmányait a jövendő médiatanára.

Ezért kérjük, hogy egy maximum 6.000 leütés terjedelmű témafelvető dolgozat vagy esszé formájában fogalmazza meg a jelölt a modern vizuális technikáknak az oktatásban való alkalmazhatóságáról vallott véleményét, amely a témára vonatkozó saját készítésű álló vagy mozgóképi dokumentumo(ka)t, illusztráció(ka)t is tartalmaz. Nem kész megoldásokat, vagy már kipróbált módszerekkel kapcsolatos szakmai véleményt várunk, hanem olyan ötleteket, „víziókat”, amelyek az oktatás módszereinek a sokrétűségére, ezen belül, hangsúlyosan a vizualitásra és a vizuális technikák szerepére fókuszál. Másként megfogalmazva: miért is olyan fontosak ma a különféle vizuális médiumok, és milyen formában, milyen módon lennének adaptálhatók az oktatásba, és ezzel kapcsolatosan milyen saját készítésű, innovatív jellegű, vizuális (álló- vagy mozgóképi) tartalmú ötlete van?

A dolgozat beküldési határideje: 2017. május 17.
Beküldési cím: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Terjedelem: maximum 6.000 leütés
Formai követelmények:
   •    formátuma: .doc (Microsoft Word) vagy .pdf (Adobe);
   •    betűméret: 12 pont;
   •    sorköz: 1,15 vagy 1,5;

A dokumentum beillesztett vagy csatolt képeket, illusztrációkat tartalmazzon. A képek maximum 2 GB méretűek legyenek.
Amennyiben a szöveghez rövid, maximum 5 perc hosszúságú mozgóképes mellékletet is küld a jelentkező, annak formátuma .wmf, vagy .flv legyen.
Az álló vagy mozgóképi illusztráció, melléklet kötelező elem!

A szóbeli felvételi beszélgetésen ezen digitális formában beadott írásos és képi tartalmú munkának a megvitatása, diszkussziója zajlik. A beszélgetésen újabb vagy más vizuális anyagok bemutatására már nincs lehetőség!

Pályaalkalmassági vizsgálat osztatlan tanárképzésre jelentkezők számára

A pályaalkalmassági vizsgálat célja: a jelölttel való személyes találkozás során, a tanárképzésre jelentkező pályaképéről, személyes motivációiról, habitusáról, kommunikációs készségéről való tájékozódás.

A pályaalkalmassági vizsgálat elemei:

1. A jelentkező által előzetesen megküldött motivációs levél alapján beszélgetés a felvételiző pályaelképzeléseiről, karrierterveiről, egyéni életút fejlődési terveiről, arról, hogy miért kíván tanár lenni.
2. Pedagógiai témájú szöveg alapján egy konkrét nevelési helyzet értelmezése, véleményezése.
3. A jelölt által szabadon választott, a Tanárképző Központ által meghatározott pedagógiai jellegű olvasmány értelmezése. (Ezen olvasmányok jegyzéke a következő linken érhető el: http://www.kre.hu/btk/images/doc/szakirodalom.pdf)


A pályaalkalmassági vizsgálat eredménye „alkalmas” vagy „nem alkalmas” lehet, amiről a bizottság vizsga után szóban tájékoztatja a jelentkezőt. Aki nem felel meg az alkalmassági vizsgán, nem vehető fel osztatlan tanárképzésre.

A jelentkezőnek az alkalmassági vizsgálat során nyilatkoznia kell arról, hogy nincs olyan betegsége, amely akadályozná a felsőoktatási tanulmányainak megkezdésében, beleértve a közoktatási intézményben a tanulmányai során folytatandó egyéves szakmai gyakorlatát is.

Felhívom a figyelmét arra, hogy amennyiben a vizsgán nem tud részt venni, úgy újabb vizsgaidőpontot sajnos nem tudunk biztosítani.

A vizsgára mobiltelefont, személyhívót vagy egyéb kommunikációs eszközt bevinni tilos!

Felvételi pályaalkalmassági vizsgálat időpontja: 2017. május 22-23-24.
Helyszíne: 1146 Budapest, Dózsa György út 25-27.

 

 

 

Eredményesen szerepeltek sportolóink a Budapesti Egyetemi-Főiskolai Bajnokságokon

Több sportágban is díjat  nyert a Károli Gáspár Református Egyetem a Budapesti Egyetemi-Főiskolai Sportszövetség (BEFS) által szervezett bajnokságokon. A Budapesti Egyetemi-Főiskolai Bajnokság kézilabda, valamint röplabda díjátadó ünnepségeket Egyetemünk Dózsa György úti épületének tornatermében tartották meg.

Tovább...

Három csatornán is sugároz a Károli rádiója

A Károli Gáspár Református Egyetem büszkélkedhet a legsikeresebb online egyetemi rádiócsatornával, a COOL FM-mel.

Tovább...

A magyarországi reformáció és Európa fél évezrede című konferencia

A reformáció 500. évfordulója alkalmából a Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészettudományi Karának Történettudományi Intézet Koraújkori, Gazdaság- és Művelődéstörténeti Tanszékének Református Kultúrtörténeti Kutató Csoportja szervezésében A MAGYARORSZÁGI REFORMÁCIÓ ÉS EURÓPA FÉL ÉVEZREDE (Hit, kultúra, hatalom és szolgálat) címmel hazai és határon túli kutatók, egyetemi oktatók egy napos tudományos tanácskozáson vesznek részt 2017. március 13-án a KRE BTK Reviczky utcai központi épületében (1088 Bp., Reviczky u. 4. Buda Béla terem), a MRE Zsinatának lelkészi és világi elnöke, valamint a hazai tudományos élet kiemelkedő személyiségeinek védnökségével.

Tovább...

Lelkigondozás és pasztorálpszichológia – interjú Járay Mártonnal

Az egyetemista léthez hozzátartozik a kiteljesedés, a függetlenedés és a karrierépítés gondolata. Fiatalként sokszor gondoljuk úgy, hogy a kezünkben tartunk mindent, azonban nem mindegy, hogy a jövőnk szempontjából milyen célokat fogalmazunk meg, és hogy meg tudunk-e küzdeni a saját kihívásainkkal, problémáinkkal. Ebben komoly segítséget nyújthatnak az egyetemi lelkészségek. A lelkigondozás fontosságáról, személyes meggyőződésekről és a gyógyulásról egyetemünk egykori diákját, Járay Márton református lelkészt, oktatót és lelkigondozót kérdeztük, aki 2006 és 2015 között volt a Magyar Evangéliumi Diákszövetség (MEKDSZ) titkára, jelenleg pedig az Antropos Mentálhygiénés Egyesület vezetője.

Hogyan lett lelkigondozó?

Eredetileg börtönlelkésznek készültem, azzal a meggyőződéssel érkeztem a teológiára, hogy ezzel fogok majd foglalkozni. Lelkészi tanulmányaim során két éven keresztül jártunk börtönökbe, és hamar elhatároztam, hogy a lelkigondozás, a pasztorálpszichológia lesz az a terület, amelyben szakképzetséget szerzek majd. A börtönökben végzett missziót nagyon fontos feladatnak tartom, családi és más szálakon kötődöm ehhez, de hamar rájöttem, hogy nem én vagyok az alkalmas ember erre, így végül az ehhez szorosan kapcsolódó egyetemi missziót és a lelkigondozást választottam szakterületemnek. Egy évnyi segédlelkészség után kerültem az egyetemi misszióba, 2006-ban lettem a MEKDSZ titkára. Munkám során ezt a területet tudtam hitelesen képviselni.

A MEKDSZ titkáraként, illetve vezetőként milyen területre helyezted a hangsúlyt?

Minden titkárnak megvolt és megvan a saját érdeklődési területe és talentuma, ami őt vonzza és jellemzi. Elődöm sikeresen megértette velünk, akkori egyetemistákkal, hogy keresztyénként lehetek igényes a tudományok és a teológia terén, és hogy ezek a területek hogyan kapcsolódnak egymáshoz. Továbbá hogy keresztyénként tegyem fel a legnehezebb kérdéseket és keressem a válaszokat is. Mikor végiggondoltam, hogy engem milyen terület érdekelne, felfigyeltem arra, hogy sok egyetemista problémákkal küzd az istenkapcsolat megélésében. Így jutottam el a lelkigondozás témaköréhez.

Láttam és azóta is vallom, hogy az egyetemi életben a lelkigondozás elhanyagolt terület. Érzékeltük, hogy nagy az igény, ekkor kezdtük kidolgozni a MEKDSZ-ben a lelkigondozás belső hálózatát. Munkatársaimmal azt vettük észre, hogy egy-egy MEKDSZ diákkör szeretetteljes közösséget alkot, mely vonzó lehet a nagy és sokszor viszonylag személytelen egyetemi világban. Stresszes körülmények között létrejöhetnek vagy kiújulhatnak bizonyos lelki sérülések – ezért igény fogalmazódhat meg az egyetemistákban a lelkigondozásra vagy épp a terápiára. Fontosnak tartottuk, hogy a perifériára került emberekhez odaforduljunk.

Mi a lelkigondozás célja?

Nagyon sok irányról és megközelítésről beszélünk, mikor a lelkigondozásról van szó. Közös jellemzője ezeknek, hogy jelen van a spiritualitás, az Istennel való kapcsolat. A mentálhigiéné egyik fontos célja, hogy a segítséget kérőknek biztonságos teret teremtsünk ahhoz, hogy merjenek szembenézni a saját helyzetükkel és problémáikkal anélkül, hogy az félelmet keltene bennük. Ne kétségek között szenvedjenek, hanem biztonságban legyenek mentálisan és segítséget kapjanak. Teret kívánunk adni annak, hogy megtalálják önmagukat, találkozzanak saját énjükkel. A lelkigondozás annyiban más, hogy ebben a gyógyulási folyamatban jelen van Isten. A lelkigondozó, a segítséget kérő és maga Isten együtt van egy adott lelki folyamatban, ahol a Teremtő gyógyító munkája kap teret.

Melyik irányzat áll Önhöz közel?

Alapvetően a rogers-i személy- és kapcsolatközpontú szemlélet alapján tanítok. Egyesek számára Rogers túlságosan humanista, megengedő, és nem próbál megtérésre hívni. Megértem az ezzel kapcsolatos kritikákat, de nem értek velük egyet. Azt gondolom, ha alaposabban megvizsgáljuk az ő életét, munkásságát, azt az utat, amelyet lelkigondozóként bejárt, már jóval árnyaltabb és összetettebb képet kapunk róla. A széles körben ismert bűn-központú teológia mellett felmutat egy olyan lehetőséget, mely szerint az emberben ott van egy alapvető, Istentől eredő jóság, készség, képesség a fejlődésre.

Ezt a dilemmát a teremtés története is mutatja: Isten képére teremtettettünk, és emiatt a legmélyebb vágyaink mégiscsak Istenre mutatnak. Rogers szerint, ha egy ember nem érzi magát fenyegetve, megfélemlítve, hanem biztonságban van, akkor megtalálhatja azt a belső hangot, amely végső soron Istenhez vezeti őt. Ez nem azt jelenti, hogy ebben a keresésben nem véthet hibát. Ami tehát közel áll hozzám, hogy biztonságot teremtve és erőteljes szembesítést mellőzve legyek jelen a segítő kapcsolatban. Tapasztalatom szerint ez a közeg segít leginkább a gyógyuláshoz vezető út megtalálásában és az Isten felé fordulásban.

Létezik-e Magyarországon lelkigondozói hálózat? Van-e kapcsolata például a mi Egyetemünk lelkészével?

A lelkigondozás alapvetően töredezett; számos helyen foglalkoznak mentálhigiénés képzéssel és segítségnyújtással, de itt nincs jelen az említett spiritualitás. A lelkigondozás alapvetően az egyházakhoz kötött formában működik Magyarországon. Vannak speciális területek is, pl. a kórházi lelkigondozás egy kiépített hálózat, és a börtönökben végzett munka is hasonlóan működik – nem véletlen, hogy ezekben az intézményekben jelent meg először ez a szakterület. Ideális esetben a lelkigondozás egy adott keresztyén közösség feladata, azonban látjuk, hogy ez nem mindig valósul meg; szükség van a képzésekre, és a hálózatépítésben is van még hova fejlődni.

Az egyetemeken is szükség van a lelkigondozóra – ha jön egy hallgató, aki például szorong a vizsgától, akkor tudjon kivel beszélgetni. Minél hamarabb kér valaki segítséget, annál nagyobb a valószínűsége annak is, hogy hamar felépül. A Károli egyetemi lelkészét, Márkus Tamást még a MEKDSZ-ből ismerem; közösen gondolkodunk az egyetemi misszióról, az együttműködésről. Mindig cél, hogy tudjunk egymásról, ismerjük egymást.

Ki válhat lelkigondozóvá?

Alapvetően megelőzésről, prevencióról beszélünk. Azt gondolom, hogy mindenki lehet lelkigondozó, aki képes a másikra odafigyelni és biztonságos teret nyújtani neki anélkül, hogy lenyomná őt. Lehet ez akár egy olyan gyülekezeti tag, aki meghallgat másokat, valódi figyelemmel és tisztelettel fordul a másik felé. Ahhoz azonban, hogy valaki ezt hivatásszerűen végezze, elengedhetetlen az önismeret. Végiggondolni, hogy ki is vagyok valójában, hogyan kötődöm másokhoz, Istenhez, miért viselkedem úgy, ahogy – mert aki nem foglalkozik saját magával, félő, hogy mindenkiben saját magát akarja gyógyítani, vagyis azt mondja el, hogy önmagán hogyan tudna segíteni, miközben a másiknak kellene segítséget nyújtani. Az önismeret egy folyamat, nem lehet igazán megállni benne és azt mondani: már mindent tudok magamról. Én is járok egy önismereti csoportba, érzem, hogy foglalkoznom kell a lelkemmel. Aki ezt az önismereti munkát végzi magában, annak adott a lehetőség, hogy lelkigondozóvá váljon. Ehhez társul az empátia, melyet – kutatások szerint – lehet tanulás útján is fejleszteni.

Milyen különbségek vannak a mentálhigiéné és a pszichológia között?

Magyarországon gyakran hallani azt a kifejezést, hogy „megyek pszichológushoz,” és ebbe a kategóriába minden beletartozik. A pszichológián belül azonban számos terület létezik, sokfajta képzéssel és szakiránnyal – sőt meg kell említeni a pszichoterapeutákat is, akik nagyon mély lelki sebzettséggel, pszichés zavarokkal foglalkoznak. Ezek mind utólagos segítségnyújtások, míg a mentálhigiéné és a lelkigondozás a megelőzéssel foglalkozik, a céljuk a társadalmi-lelki egészség megőrzése. Előfordulhat viszont olyan helyzet is, amikor valaki pszichiáterhez jár, de mellette lelkigondozást is igénybe vesz, és ezt a mindennapi élet szintjén is megtartja.

Mennyire élnek az egyetemisták a lelkigondozás lehetőségével?

Sok egyetemista úgy gondol a saját fiatal felnőtt korszakára, hogy ez a kiteljesedésnek egy fontos fázisa – megtaláltam a szakmámat, enyém a világ. Azok, akik nem találják a helyüket, hamarabb kérnek segítséget. Általában nincs nagy igény a lelkigondozásra az egyetemisták között, hiszen a kiteljesedés korszakában nem feltétlenül gondolják, hogy szükségük lenne ilyen segítségre.

Ez az időszak elvileg arról szól, hogy megalapozom a jövőmet, választok egy hivatást, leválok a szüleimről, elkezdek egy új életet. Sok az ehhez kapcsolódó bizonytalanság, az egyetemi képzés is úgy alakult át, hogy ezt a bizonytalanságot akaratlanul is felerősítette. A sok leküzdendő feladat, harc ellenére azt tapasztalom, hogy az igény a lelkigondozásra általában kicsi, de a nyitottság nagyobb az utóbbi időben; már nem érzem, hogy valakit megbélyegeznének, mert eljár egy terápiára. Sőt, a csoportos foglalkozásokra nagyon nagy a fogékonyság. Egyéni szinten már nem ilyen egyértelmű a helyzet.

Milyen problémával küszködött egy egyetemista 10 évvel ezelőtt és milyennel ma? Milyen generációs különbségeket lát?

A nagyszüleink korosztályánál gyakori volt, hogy ha valaki elhelyezkedett egy munkahelyen, akkor akár 40 évig is ott dolgozhatott, de ez ma már teljesen másképp van. A mai egyetemisták bizonyos szempontból sokkal bátrabbak, merészebbek és innovatívabbak. Teljesen természetes nekik az, hogy bizonyos időre kijussanak külföldre. Mondhatjuk úgy is, hogy nagyobbat mernek álmodni. Ennek néha van egy olyan vonzata, hogy maguktól is többet várnak el, ami azonban nem feltétlenül jelent problémát. Olyan dolgokba mernek belevágni, amibe egy 10 évvel ezelőtti egyetemista még nem igazán.

Az ifjúságkutatások ugyanakkor azt mutatják, hogy nagyobb a céltalanság. Mi legyen az életemmel? Maradjak itt? Menjek ki külföldre? Ez a határozatlanság az említett innovációs erőt, energiát nagyon visszafogja, gátolja. Érzek egyfajta dekadenciát: minek törjem magam, úgysem lesz másképp, nem tudok változtatni a folyamatokon… Ez a közélet terén nagyon érződik. Elvileg újra és újra felnő egy generáció, amely célul tűzi ki a társadalom megjavítását, ám azt érzem, hogy ez a lendület a mai fiatalokból kicsit hiányzik. Mindenki a saját életére nézve fogalmaz meg célokat, míg a közösségi célok szorgalmazása már nem annyira fontos – ez a hozzáállás általában véve jobban jellemzi az ifjúságot, mint a korábbi generációkat.

Milyen más segítséget kérnek az egyetemisták?

Minden olyan módszer, amely azt a meggyőződést erősíti meg az emberben, hogy az élete a saját kezében van, az népszerű. Ez lehet spirituális módszer vagy akár coaching, de a közös gondolati mag az, hogy a kezemben tartom a sorsomat, engem nem lehet ráncigálni, független vagyok, kontrollálom a dolgaimat. A környezetünkből is azt halljuk, hogy akkor vagyunk jól, ha mi irányítunk mindent az életünkben. A lelkigondozás egyik nagy kérdése, hogy kinél van a kontroll.

A veronai buszbaleset után lelki segítséget nyújtottunk az érintetteknek. Mikor egy ereje teljében lévő fiatal szembesül azzal, hogy bármi megtörténhet és nincs a kezében a kontroll, az egy nagyon nehéz pillanat. A lelkigondozás alatt ilyenkor előjön, hogy én is egy teremtmény vagyok, annak minden szépségével és nyomorultságával, és rá kell jönnöm, hogy nincs minden a kezemben. Sokszor pont akkor következik be a gyógyulás, amikor elengedjük ezt az irányítási vágyat, és realizáljuk, hogy nem mi kontrollálunk mindet az életünkben. Ezért is nagyon fontosak az egyetemi lelkészségek. Üdvös dolognak tartom, hogy a Károlin is van lelki segítségnyújtás, amely segítségével ez a gyógyulás megtörténhet.

Egyetemünkön mentálhigiénés segítő, illetve online mentálhigiénés tanácsadás szakirányú továbbképzések indulnak minden évben, mely keretein belül működik Dr. Grezsa Ferenc vezetésével a KRE Buda Béla Mentálhigiénés Forrásközpont is.

Lelki tanácsadásért Márkus Tamás Andráshoz (Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.) lehet fordulni, aki az Egyetemi Lelkészség vezetője 2014 óta.
Ezen kívül a Bölcsészettudományi Karunkon a Diáktanácsadó Központ három különböző segítségnyújtó szolgáltatással biztosítja a hallgatók beilleszkedését és egészséges életvitelét:
1. Életvezetési tanácsadás (vezetője: dr. Bóta Margit, elérhetősége: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.)
2. Online tanácsadás (http://kontakt.kre.hu/)
3. SOULító Kortárs Segítők (http://www.kre.hu/soulito/)

Alkategóriák

Következő események


Galéria

Galéria

Névjegy

Névjegy

Reformáció 500

Reformáció 500

Sport a Károlin

Sport a Károlin

Blog

Károli Gáspár Református Egyetem – Blog

Online tanácsadás

nyelvvizsgaközpont

Youtube