Kiss Gabriella

Cím: PhD, Dr. habil.
Nem: nő
Születési év: 1970
Születési hely: Budapest
Email-cím(ek): Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát., Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Hivatali telefonszám: 0614832897

Doktori tanulmányok
Doktori (PhD) védés éve: 2000
Tudományág: Irodalomtudomány
Disszertáció címe: Az előadás-elemzés szemiotikai módszereinek kritikája
Oklevelet kiállító intézmény: Szegedi Egyetem

MA-tanulmányok
MA-fokozat megszerzésének éve: 1993
Tudományág(ak): Magyar nyelv és irodalom, Német nyelv és irodalom szakos középiskolai tanár
Oklevelet kiállító intézmény: Kossuth Lajos Tudományegyetem

Egyéb tanulmányok és képesítések

Intézmény Képesítés Év
Debreceni Egyetem Dr. habil. 2007
Magyar Drámapedagógiai Társaság Drámapedagógus 2017
     

Munkatapasztalat
Jelenlegi munkaadó: Károli Gáspár Református Egyetem
Kar: Bölcsészettudományi Kar
Intézet: Művészettudományi és Szabadbölcsészeti Intézet
Tanszék: Színháztudományi Tanszék
Beosztás: egyetemi docens

Korábbi munkaadó: Pannon Egyetem (1996-2009)
Beosztás: Egyetemi docens

Korábbi munkaadó: Szent István Gimnázium (1993-1996)
Beosztás: középiskolai tanár

Kutatási és oktatási szakterületek

Oktatott tantárgyak: Európai drámatörténet; Európai színháztörténet; Magyar drámatörténet; Magyar színháztörténet; Előadáselemzés; Kultúra-Művészet-Színház; Dráma és színház kapcsolata; Alkalmazott színháztudomány

Kutatási területek: A magyar és német rendezői színház történeti és kortárs jelenségei; A nevetés polgári színházának története és kortárs emlékezete; Brecht drámáinak színpadi recepciótörténete, Színházi nevelés


Tudományos kutatócsoportban vagy projektben való részvétel
Theatron Műhely (Prof. Dr. Jákfalvi Magdolna, Dr. habil. Kékesi Kun Árpád, Dr. Schuller Gabriella, Tímár András)

„Philther” Színházi netfilológia (OTKA 81400, NKA)

Kálmán Imre Kutatóközpont



Oktatásszervezés, tudományszervezés

Időszak Funkció vagy tevékenység
1998-2014 Theatron színháztudományi periodika szerkesztője
2007 A színháztudomány mesterképzési szak akkreditációs anyagának kidolgozása a Pannon Egyetemen
2009/2015 A színháztudomány mesterképzési szak akkreditációs anyagának kidolgozása a KRE-n
2014- A KRE BTK MSZI Színháztudományi Tanszék megbízott vezetője
2017-2022 A Szent István Gimnázium és a KRE MSZI  kutatótanára
   

Nyelvtudás

Nyelv Nyelvtudás szintje és fajtája
német felsőfok (egyetemi diploma)
angol „Trinity Grade 8” típusú (középfokú) nyelvvizsga
   
   
   

Díjak és kitüntetések

Díj vagy kitüntetés neve Kiadó intézmény Elnyerés éve
DAAD Programstipendium Deutscher Akademischer Austauschdienst 1992
(6 hónap)
DAAD Jahrestipendium Deutscher Akademischer Austauschdienst 1998-1999
(12 hónap)
Bolyai János kutatói ösztöndíj Magyar Tudományos Akadémia 2001-2005
Magyar Állami Eötvös ösztöndíj Magyar Ösztöndíj Bizottság 2006
Alexander von Humboldt Stipendium Alexander von Humboldt Alapítvány 2009-2010/2011-2012
(18 + 6 hónap)
Kutatótanár (minősítés) Oktatási Hivatal 2017
 Erasmus + ösztöndíj  Tempus Közalapítvány  2017 (1 hét)
Kiváló Versenyfelkészítő Díj  Oktatási Hivatal  2018
Alexander von Humboldt Ösztöndíj Alexander von Humboldt Alapítvány  2018 (2 hét)


Tagság tudományos társaságokban

Szervezet neve Betöltött funkció
MTA Színház és Filmtudományi Bizottság tag (2000-), titkár (2011-/2014-2017)
Gesellschaft für Theaterwissenschaft Tag (1996-)
Magyar Szemiotikai Társaság Tag (1998-)
Színházi Kritikusok Céhe Tag (2005-)
Magyar Drámapedagógiai Társaság Tag (2015-)
Magyar Irodalom Tanárok Egyesülete Tag (2016-)

 

Vendégoktatás és kutatóutak külföldi intézményekben

Időszak Intézmény Tevékenység
1992 Universität München hat hónapos kutatóút
1998-1999 Freie Universität Berlin tizenkét hónapos kutatóút
2006 Freie Universität Berlin három hónapos kutatóút
2010 Humboldt Universität Berlin oktatás a hungarológia BA és MA
programban
2009-2010/2011 Freie Universität Berlin tizennyolc hónapos kutatóút
2013 Humboldt Universität Berlin oktatás a hungarológia BA és MA
programban
2017 Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem oktatás a teatrológia BA programban
2018 Freie Universität Berlin két hetes kutatóút
     


Doktori témavezetések

Doktori hallgató neve,
intézmény
Kutatási téma / Disszertáció címe Védés éve
Tóth Viktória,
Pécsi Tudományegyetem
A trauma színháza  
Doma Petra,
Pécsi Tudományegyetem
Japán és magyar színésznő-képek a századfordulón  2019

Antal Klaudia,
Pécsi Tudományegyetem

A részvételi színház politikussága  2020

Opponencia doktori védéseken

Doktori hallgató neve,
intézmény
Kutatási téma / Disszertáció címe Védés éve
Szabó Judit,
Szegedi Egyetem
A tragédia(elméletek) etikai koncepciói 2009
Benkő Krisztián,
Eötvös Lóránd Egyetem
Bábok és automaták. A testpolitika
antihumanisztikus hagyományai
2009
Kricsfalusi Beatrix,
Debreceni Egyetem
Vom Metadrama zum postdramatischen Theater.
Spielarten der dramatischen Selbstreflexion im
zeitgenössischen deutschsprachigen Drama
2010
Dr. Karl Katschtaler (PhD),
Debreceni Egyetem
Latente Theatralität und Offenheit. Zum
Verhältnis vom Text, Musik und Szene in
Werken von Alban Berg, Franz Schubert und
György Kurtág (Habilitationsschrift)
2010
Czirák Ádám,
Freie Universität Berlin
Partizipation der Blicke. Szenerien des Sehens und Gesehenswerdens 2010
Somló Katalin,
Eötvös Lóránd Egyetem
Eine Erfolgsgeschichte: Das literarische Hörspiel in
den fünfziger Jahren in Westdeutschland
2012
Lelkes Zsófia,
Debreceni Egyetem
A magyar táncház-mozgalom hatás- és recepciótörténete 2015
Tasnádi István,
Színház- és Filmművészeti Egyetem
A magyarországi Brecht-játszás története 2017
Boronkay Soma, Színház- és Filmművészeti Egyetem A dokumentumszínházi munkamódszerek  2018

 

Publikációs lista

(2018. szeptember 1.)

 

ÖNÁLLÓ KÖTET:

  1. Bevezetés a színházi előadások világába. Tankönyv középiskolák számára. Budapest, Korona, 1999.
  2. (Ön)kritikus állapot. Az előadáselemzés szemiotikai módszerének vizsgálata. Budapest-Veszprém, Orpheusz Kiadó - Veszprémi Egyetemi Kiadó, 2001.
  3. A kockázat színháza. Fejezetek a kortárs rendezői színház történetéből. Veszprém, Pannon Egyetemi Kiadó, 2006.
  4. A magyar színházi hagyomány nevető arca: pillanatfelvételek. Budapest, Balassi, 2011.
  5. „A színház csak ürügy” Színháztudomány közép(iskolás)fokon. Budapest, Theatron Műhely Alapítvány, 2014/4. (http://www.theatron.eoldal.hu)
  6. A magyar színház(i hagyomány)ra alkalmazva: pillanatfelvételek. Budapest, L’Harmattan, 2019. (megj. előtt)

 

SZERKESZTETT KÖTET:

  1. Czirák Ádám (szerk.): Kortárs táncelméletek. Budapest, Kijárat, 2012. (olvasószerkesztő)
  2. Sepsi Enikő, Lovász Irén, Kiss Gabriella, Faludy Judit (szerk.): Vallás és művészet. Budapest, L’Harmattan, 2016.
  3. Kiss Gabriella, Nagy Mónika Lea (szerk.): Bárka-könyv. Budapest, Józsefvárosi Önkormányzat, 2018. (megj. előtt)

 

IDEGEN NYELVŰ TANULMÁNYOK:

  1. Individualität und Intertextualität - Die Individuumsproblematik im Spiegel einiger intertextuellen Verfahren in vier Dramen von Brecht. JAHRBUCH DER UNGARISCHEN GERMANISTIK, 1998. 161-171.
  2. Laboratorium der theatralen Phantasie - Brecht-Inszenierungen von Sándor Zsótér
    BRECHT-JAHRBUCH, 2005. 300-320.
  3. Formakánon kontra koncepció. Gondolatok egy esszéről, egy terminusról és a színház politikusságáról. SYMBOLON, 2005. 48-57.
  4. Krétakörív. In. Nina Tintar (red.): Radu Afrim vs Árpád Schilling. TAMper 2: doi creatori de teatru, doua estetici, doua lumi teatrale.roi. Sf. Gheorge, 2007. Teatrul Andrei Muresanu, 33-41.
  5. Inszenierte Erinnerungen. Historiografische Überlegungen zur Feigheit des heutigen ungarischen Theaters, BERLINER BEITRÄGE ZUR HUNGAROLOGIE, 2010. 150-167.
  6. A nevetés dramaturgiája. Gondolatok a „jól megcsináltság” színházi emlékezetéről. SYMBOLON, 2012. 28-45.
  7. Wege des Dramas und Theaters in der ungarischen Moderne In. Ernő Kulcsár-Szabó (Hg.): Geschichte der ungarischen Literatur. Frankfurt a. M., de Gruyter, 2013. 600-629.
  8. Die Operette als Politikum. Staatliches Warenhaus (Állami Áruház, 1953 und 1976) – die Kontexte eines Re-Enactments Michael Fischer, Wolfgang Jansen (Hrsg.): Populäres Musiktheater im Sozialismus Operette und Musical in den ost-europäischen Staaten zwischen 1945 und 1990, Zentrum für Populäre Kultur und Musik der Universität Freiburg, 2018. 32-40. (Ko-Autor: Zsófia Lelkes), (im Druck)


GYŰJTEMÉNYES KÖTETEKBEN MEGJELENT TANULMÁNYOK:

  1. Interszubjektivitás és intertextualitás - Az individuum-problematika négy Brecht-dráma intertextuális eljárásainak tükrében. In. Hanus Erzsébet (szerk): In honorem Bécsy Tamás. Pécs, 1998. 102-109.
  2. Utószó Erika Fischer-Lichte A dráma története. A színre vitt identitás története című művéhez. Pécs, Jelenkor, 2001. 703-713.
  3. Két ezredvégi Woyzeck-mozaik. A Büchner-dráma magyarországi recepciótörténetének egy színházi fejezete. In. Nagy Imre, Merényi Annamária (szerk.): „Mit jelent suttogásod?” A romantika: eszmék, világkép, poétika. Pécs, Pro Pannonia Kiadói Alapítvány, 2003. 360-368.
  4. Az operett műfajának posztbrechti olvasatában rejlő lehetőségekről. In. Szőnyi György Endre (szerk.): Szó és kép. A művészi kifejezés szemiotikája és ikonográfiája. Szeged, JATEPress, 2003. 379-389.
  5. Előadáselemzés a „paradoxon kultúrájában”, avagy gondolatok a „színházszemiotika bűvös kaftánjáról” In. Balázs Géza, Voigt Vilmos (szerk.): A kezdetektől a máig. A magyar szemiotika olvasókönyve. Budapest, Magyar Szemiotikai Társaság, 2003. 351-371.
  6. A kockázat színháza. Előadáselemzés a „paradoxon kultúrájában”. In. Imre Zoltán (szerk.): Átvilágítás. Magyar színház európai kontextusban. Budapest, Áron Kiadó, 2004. 144-187.
  7. Határátlépés – idézőjelben. Gondolatok a magyar színházi hagyományról. In. Mestyán Ádám, Horváth Eszter (szerk.): Látvány / Színház. Performativitás, műfaj, test. Budapest, L’Harmattan, 2006. 153-165.
  8. „Dráma” és „színház” között. Gondolatok a lapra írt és a színre vitt test textualitásáról és energetikusságáról egy kortárs dráma fordítói megjegyzése kapcsán. In. Oláh Szabolcs, Simon Attila, Szirák Péter (szerk.): Szerep és közeg. Medialitás a magyar kultúratudományok 20. századi történetében. Budapest, Ráció, 2006. 408-421.
  9. Színházi irónia. In. Szegedy Maszák Mihály-Imre Zoltán (szerk.): Alternatív színháztörténet. Budapest, Gondolat, 2008. 8-25.
  10. Színházi energia. In. Szegedy Maszák Mihály-Imre Zoltán (szerk.): Alternatív színháztörténet. Budapest, Gondolat, 2008. 42-58.
  11. Színházi projektek. In. Szegedy Maszák Mihály-Imre Zoltán (szerk.): Alternatív színháztörténet. Budapest, Gondolat, 2008. 82-98.
  12. Egy meg nem született kötet margójára. Gondolatok a „siker receptjeinek” összetevőiről és a magyar színházi hagyományról. In. A színháztudomány az akadémiai diszciplínák rendjében. Szerk. Jákfalvi, M., Kékesi Kun, Á. (Budapest: L’Harmattan) 2009. 29-42.
  13. Újra-játszás: A színház szemiotikájától A performativitás esztétikájáig (Utószó). In. Erika Fischer-Lichte: A performativitás esztétikája. Bp., Balassi, 2009. 267-299.
  14. Mit testesít meg a színész teste? Közhelyek egy kulcsfigura medialitásáról. In. Lelkes Zsófia, Molnár Klára (szerk.): Zwischen Kulturen und Disziplinen. Festschrift für Magdolna Balkányi. Debrecen, DEK, 2010. 7-13.
  15. Operettrózsaszín és kaposvárszürke. Ács János: Munkásoperett (1982, kaposvári Csiky Gergely Színház) In. Balassa Zsófia, P. Müller Péter, Rosner Krisztina (szerk.): A magyar színháztudomány kortárs irányai. Pécs, Kronosz, 2012. 111-118.
  16. A hiány tradícióképző ereje: a Philther-projekt Brecht-olvasata. In. Balassa Zsófia, Görcsi Péter, P. Müller Péter, Neichl Nóra (szerk.): Hiány, csonkítás, kihúzás, elhallgatás a drámában és a színpadon. Pécs, Kronosz, 2014. 167-178.
  17. „A színház csak ürügy” A színházi nevelés szemünk előtt be-, át- szét- és talán megrendeződő diszciplináris tere. Balassa Zsófia, Görcsi Péter, P. Müller Péter, Roselt Krisztina (szerk.): Rendezett tér. Pécs, Kronosz, 2015. 209-219.
  18. Színészpedagógiai projekt. Major Tamás: Galilei élete, 1962. In. Pandur Petra, Rosner Krisztina, Thomka Beáta (szerk.): Hamlet felnevet. Írások P. Müller Péter hatvanadik születésnapjára. Pécs, Kronosz, 2016. 71-79.
  19. A résztvevő színháza mint kulturális modell. Gondolatok a Káva Kulturális Műhely két „kifejezetten felnőtt közönség számára” készült előadásáról. In. Deres Kornélia, Herczogh Noémi (szerk.): Színház és társadalom, Budapest, JAK, 2018. 25-34.
  20. A megfelelés-kényszer apolitikussága, avagy mibe tudnak és mibe nem tudnak beavatkozni a színházpedagógiai programok? Balassa Zsófia, Görcsi Péter, P. Müller Péter, Neichl Nóra (szerk.): Színházi politika # Politikai színház, Pécs, Kronosz, 2018. megj. előtt

 

SZAKMAI FOLYÓIRATOKBAN MEGJELENT TANULMÁNYOK:

  1. Amit nekünk is tanulni kell (A dekódolás és megértés problémái napjaink színházi kultúrájában) ISKOLAKULTÚRA, 1995/3-4. 45-53.
  2. Orientációs pont nincs, csak struktúra - A nem-hagyományos térkoncepcióval dolgozó előadások szemiotikai notációjának problémái. PRO PHILOSOPHIA, 1996./1. köteg 65-74.
  3. Egy újfajta képiség színháza (Egy előadáselemzési módszer próbája) IRODALOMTÖRTÉNET, 1997./1-2. 65-74.
  4. A teatralizálás művészete - A színházi jelhasználat sajátosságai Heiner Müller Arturo Ui-rendezésében. LITERATURA, 1998/1. 63-78.
  5. Játszmák vége - Csehov Ványa bácsi című darabja recepciótörténetének egy színházi fejezete. THEATRON, 1. évf. 1. szám 99-104.
  6. Mozaikok és puzzle-ok - A gesztikus jelhasználat sajátosságai a 90-es évek magyar rendezői színházában. THEATRON, 1. évf. 2. szám 73-80.
  7. Színházi energia - Zsótér Sándor rendezéseiről. SZÍNHÁZ, 1999/6. 35-43.
  8. Színházi atmoszférák - Színházi keretek. Berliner Theatertreffen 1999 THEATRON, 2. évf. 1. szám 75-88.
  9. Megjegyzések a kilencvenes évek magyar Brecht-rendezései kapcsán: egy előadáselemzési módszer keretei. THEATRON, 2. évf. 2. szám 47-57.
  10. Színházi sztereotípiák - Gondolatok a 38. Berliner Theatertreffen kapcsán. THEATRON, 2002 /Nyár - 2001 / Ősz 92-109.; fil.hu/nkfp
  11. Az aisztheszisz játékai, avagy gondolatok a színházszemiotika bűvös kaftánjáról
    www/nytud.hu/mtanyio/kissg.rtf
  12. Színházi irónia - Mohácsi János rendezéseiről. SZÍNHÁZ, 2002/8. 12-20.
  13. A megszakítás esztétikája, avagy politikus színház a média korában - Zsótér Sándor Brecht-rendezéseiről. ALFÖLD, 2004/10. 65-85.
  14. „A kisiklás tapasztalata” Gondolatok a politikus színházról és a színház politikusságáról. ALFÖLD, 2007/2. 60-78.
  15. 1998 - Fejezetek a magyarországi Brecht-recepció történetéből. In. Szegedy Maszák Mihály-Nemes Péter (szerk.): Új magyar irodalomtörténet. Budapest, Gondolat, 2007. (online változat)
  16. A politizálás gyönyöre, avagy a gyönyör politikussága - Gondolatok a 2007-es Berlini Színházi Találkozóról. KRITIKA, 2007/9. 13-19.
  17. Elidegenítés – elmesélés – eltávolítás. Fejezetek a magyarországi Brecht-recepció történetéből. LITERATURA, 2007/4. 440-459.
  18. Magyar dráma és színház a 20. században. IRODALOMTÖRTÉNET, 2008/1. 71-101.
  19. Újrajátszás: Gondolatok a színházi előadások emlékezetéről. ALFÖLD, 2009/8. 70-84.
  20. „Itt és most” Gondolatok a Berlini Színházi Találkozóról. SZÍNHÁZ, 2009/9. 57-64.
  21. „Debrecenben debreceniül” A népszínmű emlékezete Térey János Jeremiás avagy Isten hidege című drámájában ALFÖLD, 2011/9. 103-112.
  22. Hogyan testesül meg a színész teste? Gondolatok egy kulcsfigura gyávaságáról és a szerepkör színházi emlékezetéről HELIKON, 2011/1-2. 157-182.
  23. A recycling játékai. Gondolatok a Berlini Színházi Találkozóról. THEATRON, 2012/3-4. 99-104.
  24. Az újrajátszás emlékezete. Gondolatok a Katona József Színház Notóriusok-sorozatáról (2007-2013). ALFÖLD, 2013/8. 88-100.
  25. Mi nem történ(hetet)t meg Mohácsi után? Mohácsi János: 1916 A CSÁRDÁSKIRÁLYNŐ, 1993. THEATRON, 2013/2. 45-51.
  26. Dráma – Színház – Társadalom 50. Berlini Színházi Találkozó THEATRON, 2013/2. 79-86.
  27. Az Állami Áruház-paradigma. Gondolatok a cenzúra esztétikájáról és az operett-játszás hazai tradíciójának politikusságáról. ALFÖLD, 2014/12. 34-42. http://mta.hu/data/cikk/13/33/80/cikk_133380/MTA_131120_Kiss.pdf
  1. A hiány tradícióképző ereje: a Philther-projekt Brecht-olvasata. LITERATURA, 2014/3. 288-295.
  2. Szász János: Ványa bácsi, 1998. THEATRON, 2014/1. 57-61.
  3. Schilling Árpád: W-munkáscirkusz, 2001. THEATRON, 2014/2. 16-20.
  4. A cselekvő gondolat tere. THEATRON, 2014/4. 94-102. (Balázs Zoltánnal közösen)
  5. (Színház)tudománytörténeti közhelyek egy kulcsfiguráról, avagy a fischer-lichte-i elméletalkotás gyönyöre. FILOLÓGIAI KÖZLÖNY, 2016/4. 332-339.
  6. „Nem árulok sem kemény, sem reménydrogot.” Egy jól használható, kortárs csali (Heiner Müller: Hamletgép). ISKOLAKULTÚRA, 2016/12. 82-90.
  7. Mi a színháztörténet és mi végre tanulmányozzuk? 1. rész, Magyar Drámapedagógiai Magazin, 2017/3. 25-32.
  8. Mi a színháztörténet és mi végre tanulmányozzuk? 2. rész, Magyar Drámapedagógiai Magazin, 2017/4. 28-35.

 

SZAKMAI ELŐADÁSOK:

  1. Kölcsönhatások - A MTA Színháztudományi Bizottságának és a Veszprémi Egyetem Színháztudományi Tanszékének 3. konferenciája 1997. április 23-24.

Előadás: „The medium is the message”

  1. A romantika problémái - A JPTE Klasszikus Irodalom Tanszékének konferenciája 1998. május 7-9.

Előadás: Két ezredvégi Woyzeck-mozaik

  1. Tendenciák a mai magyar színházban - A MTA Színháztudományi Bizottságának és a Veszprémi Egyetem Színháztudományi Tanszékének 4. konferenciája 1998. május 7-8.

Előadás: Mozaikok és puzzle-ok - A gesztikus jelhasználat sajátosságai a 90-es évek magyar rendezői színházában

  1. Szemiotika az oktatásban - A Magyar Szemiotikai Társaság munkamegbeszélése a budapesti Eötvös Lóránt Tudományegyetemen 1998. május 19.

Előadás: Egy vidám tudomány - A színházszemiotika oktatása az ország első Színháztudományi Tanszékén

  1. „Színház születik” - A szombathelyi Művészetek Háza konfernciája 2000. január 21.

Előadás: Értelmezésen túl - hatáson innen. A kortárs rendezői színház kihívásairól

  1. Magyar színház - Világszínház - A MTA Színháztudományi Bizottságának és a Veszprémi Egyetem Színháztudományi Tanszékének 6. konferenciája 2000. május 10-11.

Előadás: PosztBrecht - Egy előadáselemzési módszer keretei

  1. Szó és kép - A művészi kifejezés szemiotikája és ikonográfiája Szeged 2000. október 27-28.
    Előadás: Mire jó az operett?
  2. Az Erlangeni Egyetem küldöttségének fogadása a Veszprémi Egyetem Színháztudományi Tanszékén 2001. április 27.

Vorlesung: Postdramatische Tendenzen im zeitgenössischen Regietheater in Ungarn

  1. „Színháztudomány ma” A MTA Nyelv- és Irodalomtudományok Osztályának tudományos ülése 2001. november 6.

Előadás: Az aisztheszisz játékai, avagy gondolatok a színházszemiotika „bűvös kaftánjáról”

  1. A Thália Társaság - A Berzsenyi Dániel Tanárképző Főiskola konferenciája 2004. március 27-28.

Előadás: Naturalizmuson innen és túl, avagy mennyiben politikus a kortárs rendezői színház

  1. Anyanyelvünkről - anyanyelvünkért. A balatonalmádi Magyar-Angol Tannyelvű Gimnázium és Kollégium , a Petőfi Irodalmi Múzeum és a szentgáli Lőrincze Lajos Általános Iskola Lőrincze Lajos-emlékkonferenciája 2004. október 8.

Előadás: „Mit jelent nekem ez a nyelv?” A színházi jelek rendszere

  1. Határeset - Szakmai beszélgetések a Trafo Kortárs Művészetek Házában

Előadás: Térey János: A Nibelung-lakópark (R: Mundruczó Kornél) 2004. október 25.

  1. Határeset - Szakmai beszélgetések a Trafo Kortárs Művészetek Házában
    Előadás: Ibsen: Isten éltessen, Hedvig Ekdal! (R: Hudi László) 2005. február 19.
  2. A „Határeset” sorozat záró konferenciája a Trafo Kortárs Művészetek Házában
    Előadás: Határát(nem)lépések - Gondolatok a magyar színházi hagyományról. 2005. április 29.
  3. Anyanyelvünkről - anyanyelvünkért. A balatonalmádi Magyar-Angol Tannyelvű Gimnázium és Kollégium , a Petőfi Irodalmi Múzeum és a szentgáli Lőrincze Lajos Általános Iskola Lőrincze Lajos-emlékkonferenciája 2005. október 8.

Előadás: A színház nyelve a Heiner Müller rendezte Der aufhaltsame Aufstieg des Arturo Ui (1995) első szekvenciájának példáján.

  1. A marosvásárhelyi Színművészeti Akadémia konferenciája 2005. november 28-29.

Előadás: Formakánon kontra koncepció. Gondolatok egy esszéről, egy terminusról és a színház politikusságáról

  1. „Szerep és közeg” Az MTA Általános Irodalomtudományi Kutatócsoportjának konferenciája 2006. április 27-29.

Előadás: „Dráma” és „színház” között. Gondolatok egy Jelinek-darab fordítói hozzáfűzései kapcsán

  1. JAK Fordító Tábor 2006. június 22.

Előadás: Kortárs magyar dráma és színház

  1. Debreceni Egyetem Doktori és Habilitációs Bizottsága 2006. december 8.

Előadás: A kortárs magyar dráma (Tasnádi István: Phaidra R: Schilling Árpád

  1. Debreceni Egyetem Doktori és Habilitációs Bizottsága 2006. december 8.

Előadás: Drama und Theater

  1. Debreceni Egyetem Doktori és Habilitációs Bizottsága 2006. december 8.

Előadás: A politikus színház. Egy fogalom múltja, jelene és jövője

  1. „In memoriam Bécsy Tamás” Az OSZMI konferenciája 2007. március 27.

Előadás: Egy „iskola-mester”

  1. „Raadu Afrim és Schilling Árpád” TAMper2 A Sepsiszentgyörgyi Andrei Mureşanu Színház konferenciája 2007. szeptember 12-14.

Előadás: (Kréta)körív. Schilling Árpád pályaképe

  1. „A magyar dráma napja” Szakmai beszélgetés az Új Színházban 2007. szeptember 21.

Előadás: Kortárs magyar dráma – kortárs magyar színház – kortárs magyar néző

  1. „Bécsy Tamás” A MTA Nyelv- és Irodalomtudományok Osztályának tudományos ülése 2007. november 12.

Előadás: Egy meg nem született könyv margójára. Gondolatok a siker receptjeiről és a magyar színházi hagyományról.

  1. A Debreceni Egyetem „Pálffy István Színházi Szakkollégiuma” által szervezett előadássorozat 2007. november 22.

Előadás: A színházszemiotika határai

  1. Kortárs Dráma Fesztivál 2007. november 29.

Előadás: Posztdramatikus tendenciák a kortárs magyar rendezői színházban

  1. A Debreceni Egyetem „Pálffy István Színházi Szakkollégiuma” által szervezett előadássorozat 2008. április 4.

Előadás: A színészi játék – szakmai beszélgetés Zsótér Sándorral

  1. Az OSZMI által szervezett Bécsy Tamás-beszélgetés 2008. november17.
    Előadás: A pedagógus
  2. A Debreceni Egyetem „Hatvani István Szakkollégiuma” által szervezett előadássorozat 2008. november 27.

Előadás: A színészi test medialitása

  1. Netzwerktagung der Alexander von Humboldt-Stiftung, Bonn 2009. április 28-30.

Poszter: Jenseits der Illusion. Darstellung der spät- und postmodernen Horizontwandel in der ungarischen Theaterkultur im methodologischen Rahmen einer „Ästhetik des Performativen” (Fischer-Lichte) und eines „postdramatischen Blicks” (Lehmann)
32. Gastvortrag an der Humboldt-Universität zu Berlin 2009. július 9.

Referat: Inszenierte Erinnerungen. Historiografische Überlegungen zur Feigheit des heutigen ungarischen Theaters

  1. A „Kulturen des Performativen” kutatási projekt zárókonferenciája: Freie Universität Berlin, Institut für Theaterwissenschaft, 2010. február 4-5.

Referat: „Wolle die Wandlung”? Die Utopie der Wiederzauberung der Welt in einem Operetten-Lande

  1. Szakmai beszélgetés bemutatók kapcsán: TRAFÓ 2010. február 26.

Előadás: Jom és Terry-variációk (Természetes Vészek Kollektíva)

  1. Netzwerktagung der Alexander von Humboldt-Stiftung, Budapest 2011. május 6-8.

Előadás: Die Feigheit einer Theatertradition und die Performativität des (ungarischen) Lachtheaters

  1. „Arts of Science” im IBZ, Berlin 2011. május 26.

Előadás: Was gibt das heutige ungarische Lachtheater zu lachen? Überlegungen zum Theatergedächtnis einer „feigen” Theaterkultur

  1. Színpadi dramaturgia XII. Nemzetközi Színháztudományi Konferencia Marosvásárhely, 2011. november 25.

Előadás: A nevetés dramaturgiája. A „jól megcsináltság” színházi emlékezete

  1. A magyar színháztudomány kortárs irányai, Pécsi Tudományegyetem és az MTA Színház- és Filmtudományi Különbizottsága, 2012. 03. 24.

Előadás: Operettrózsaszín és kaposvárszürke. Ács János: Munkásoperett (1982, kaposvári Csiky Gergely Színház)

  1. Net-filológia Műhelykonferencia, Károli Gáspár Református Egyetem Színháztudományi Tanszéke és az MTA Színház- és Filmtudományi Különbizottsága, 2012. 05. 12

Előadás: Mohácsi János: Játék a kastélyban, 2010, kaposvári Csiky Gergely Színház

  1. Múltjában él a nemzeti – beszélgetéssorozat színházról és alternatív kultúráról, 2012. 11. 07. MÜSZI

Előadás: A kilencvenes évek rendezői színháza kanonizálódásának kérdései

  1. A Debreceni Egyetem „Pálffy István Színházi Szakkollégiuma” által szervezett előadássorozat 2013. március 7.

Előadás: Gondolatok a magyar színházi hagyomány (kis)realista jellegéről, a Mohácsi-féle Csárdáskirálynő (1993) hatástörténetéről és az operett műfajáról

  1. „Tévedések (víg) játéka: tévutak, tévhitek, téveszmék, tévesztések a színházművészetben és a  színháztörténetben” konferencia, Pécsi Tudományegyetem és az MTA Színház- és Filmtudományi Különbizottsága, 2013. 03. 21.

Előadás: Mi nem történ(hetet)t meg Mohácsi után? Mohácsi János: 1916 A CSÁRDÁSKIRÁLYNŐ

  1. Net-filológia Műhelykonferencia, Károli Gáspár Református Egyetem Színháztudományi Tanszéke, 2013. 04. 26.

Előadás: Katona József Színház: Notóriusok-sorozat, 2007-2013.

  1. A mai magyar színház és európai kontextusa, Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet, 2013. 06. 03.

Referátum: Tradíció és innováció a Berliner Theaterfreffen öndefiníciójában

  1. Kutatók Éjszakája, KRE BTK, 2013. 09. 27.

Előadás: Az emlékezés etikája – az újrajátszás emlékezete

  1. „Hist(o)riográfia. Színháztörténet-írás a digitális média korában”, MTA Nyelv- és Irodalomtudományok Osztálya és Színház- és Filmtudományi Állandó Bizottsága, KRE BTK Színháztudományi Tanszék, PT Modern Irodalomtörténeti és Irodalomelméleti Tanszéke, Theatron Társulás, 2013. 11. 20.

Előadás: Az Állami Áruház-paradigma. Gondolatok a nevetés polgári színházának hazai tradíciójáról és politikusságáról

http://mta.hu/data/cikk/13/33/80/cikk_133380/MTA_131120_Kiss.pdf

  1. Net-filológia Műhelykonferencia, Károli Gáspár Református Egyetem Színháztudományi Tanszéke, 2013. december 10.

Előadás: Szász János: Ványa bácsi, 1998.

  1. „Hiányod átjár, mint…” MTA Nyelv- és Irodalomtudományok Osztálya és Színház- és Filmtudományi Állandó Bizottsága, PT Modern Irodalomtörténeti és Irodalomelméleti Tanszéke, 2014. 04. 11-12.

Előadás: A hiány tradícióképző ereje: a Philther-projekt Brecht-olvasata.

  1. Net-filológia Műhelykonferencia, Károli Gáspár Református Egyetem Színháztudományi Tanszéke, 2014. május 9.

Előadás: Schilling Árpád: W-munkáscirkusz, 2001.

  1. Eötvös József Collegium Eötvös Színházkör2014. május 26.

Előadás: A Meggyeskert mint a zsótéri formakánon paradigmatikus példája

  1. „Rendezett tér” MTA Nyelv- és Irodalomtudományok Osztálya és Színház- és Filmtudományi Állandó Bizottsága, PT Modern Irodalomtörténeti és Irodalomelméleti Tanszéke, 2015. 04. 17-18.

Előadás: „A színház csak ürügy” A színházi nevelés szemünk előtt be-, át- szét- és talán megrendeződő diszciplináris tere.

  1. „Élő hagyomány” Budapesti Operettszínház, Színház- és Filmművészeti Egyetem, 2015. 10. 24-25.

Előadás: Kritikán innen és túl. Széljegyzetek az 1916 A CSÁRDÁSKIRÁLYNŐ hatástörténetéhez.

  1. „Kötelezők szabadon” KRE BTK Magyar Irodalom Tanszék, Magyartanárok Egyesülete, Magyar Irodalomtörténeti Társaság, 2016. április 2.

Előadás: „Nem árulok sem kemény, sem reménydrogot.” Egy jól használható, kortárs csali (Heiner Müller: Hamletgép)

  1. „A performativitás mint fordulat” MTA Irodalomtudományi Intézet, MTA Színház- és Filmtudományi Állandó Bizottság, Theatron Műhely Alapítvány Philther Kutatócsoport, 2016. május 30.

Előadás: (Színház)tudománytörténeti közhelyek egy kulcsfiguráról, avagy a fischer-lichte-i elméletalkotás gyönyöre.

  1. Pécsi Tudományegyetem BTK, Nemzetközi Magyarságtudományi Társaság, „Kultúra és tudományköziség. Magyarságkutatás a 21. században” VIII. Nemzetközi Hungarológiai Kongresszus

Előadás: Major Tamás: Galilei élete, 1962.

  1. „Populäres Musiktheater im Sozialismus Operette und Musical in den ost-europäischen Staaten zwischen 1945 und 1990” Zentrum für Populäre Kultur und Musik der Universität Freiburg, Institut für Musikwissenschaft der Universität Wien, 2017. február 24-25.

Előadás: Die Operette als Politikum. Staatliches Warenhaus (Állami Áruház, 1953 und 1976) – die Kontexte eines Re-Enactments (Lelkes Zsófival együtt)

  1. „Philther” MTA Irodalomtudományi Intézet, MTA Színház- és Filmtudományi Állandó Bizottság, Theatron Műhely Alapítvány, 2017. június 19.

Előadás: Káva Kulturális Műhely: Lady Lear, 2016.

  1. „Regényadaptációk” KRE BTK Magyar Irodalom Tanszék, Magyartanárok Egyesülete, Magyar Irodalomtörténeti Társaság, 2017. november 10.

Előadás: Színházra alkalmazva, avagy hogyan olvassa a színházpedagógia Günther Grass Bádogdob című regényét

  1. Vendégprofesszori előadássorozat a Marosvásárhelyi Egyetem teatrológia szakán 2017/2018. 1. félév

Téma: Alkalmazott színház – színházi nevelés Magyarországon

  1. A Kolozsvári Akadémiai Bizottság Marosvásárhelyi Szakbizottságának tudományos ülése Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem 2017. 10. 30.

Előadás: Széljegyzetek a Mohácsi rendezte 1916  A CSÁRDÁSKIRÁLYNŐ hatástörténetéhez

  1. Magyar operettminták a szocialista országokban, Kálmán Kutatóközpont, NKA, Petőfi Irodalmi Múzeum, 2018. január 29.

Poszter: Operettrekonstrukciók

  1. Zuglói Pedagógiai Napok Közép-Pesti Tankerületi Központ, Szent István Gimnázium, 2018. február 12.

Előadás: Irodalmi művek színházpedagógiai feldolgozása

  1. Fórum 18 Káva Kulturális Műhely, MÚ Színház, 2018. március 10.

Előadás: Cselekvő nézés – író cselekvés / Gondolatok a „kifejezetten felnőtt közönség számára” készült színházi nevelési előadások leírásának problémáiról

MÚ Színház

  1. Színházi politika # Politikai színház, MTA Nyelv- és Irodalomtudományok Osztálya és Színház- és Filmtudományi Állandó Bizottsága, PT Modern Irodalomtörténeti és Irodalomelméleti Tanszéke, 2018. április 21.

Előadás: A megfelelés-kényszer apolitikussága, avagy mibe tudnak és mibe nem tudnak beavatkozni a színházpedagógiai programok?

 

RECENZIÓK:

  1. Merlin legújabb varázslata. ISKOLAKULTÚRA, 1995/15-16-17. 197-201.
  2. Guido Hiss: Einführung in die Aufführunsanalyse. HELIKON, 1997/2. 203-205.
  3. Amikor a színház kihullik a kereteiből (Erika Fischer-Lichte (szerk.): Theater seit den 60er Jahren. Grenzgänge der Neo-Avantgarde) THEATRON, 1999/3. 91-93.
  4. Értelmezésen túl - hatáson innen (Hans-Thies Lehmann: Postdramatisches Theater) THEATRON, 1999/4. 105-106.
  5. „Tessék felébredni!” (Lengyel György, szerk.: Színház és diktatúra a 20. században. Budapest, Corvina, OSZMI, 2011. 427p) SZÍNHÁZ, 2012/12. 17.20.
  6. Stephan Krause: „Az újrafelhasznált anyag a lényeg”: Richárd Wagner magyarországi jelenléte és recepciója. Budapest, Kijárat, 2016. ford. Kurdi Imre, 241p) ALFÖLD, 2017/10. 100-106.
  7. Színpadról lapra – nehéz születés (Cziboly Ádám (szerk.): Színházi nevelési és színházpedagógiai kézikönyv. Budapest, In Site Drama, 2017. 227p) JÁTÉKTÉR, 2018/4. (megj. előtt)


SZÍNIKRITIKÁK, INTERJÚK:

  1. Ki a patkány? (Faust-improvizációk) SZÍNHÁZ, 1997/7. 13-14.
  2. Ami megemésztődött (Anatómiai teátrum) SZÍNHÁZ, 1997/12. 12-13.
  3. Posztnaturalizmus (Gerhardt Hauptmann: Henschel fuvaros) SZÍNHÁZ, 1998/1. 41-44.
  4. A fantázia edzése - Erika Fischer-Lichtével Kiss Gabriella beszélget. THEATRON, 2000/1. 3-9.
  5. Hatás... tanítás... hatás (Bertolt Brecht: Kurázsi mama és gyermekei) SZÍNHÁZ, 2000/4. 21-22.
  6. Kezdetben volt a kép (Bertolt Brecht: A szecsuáni jóember) SZÍNHÁZ, 2001/12. 12-13.
  7. Testek lázadása (Georg Büchner: W - munkáscirkusz) KRITIKA, 2002/2. 34-35.
  8. Zsótér Brechtje (Bertolt Brecht: A kaukázusi krétakör) KRITIKA, 2003/12. 11-12.
  9. Színházi kozmológia (Térey János: A Nibelung lakópark) SZÍNHÁZ, 2005/1. 6-8.
  10. Határeset - Mundruczó Kornéllal és Térey Jánossal Imre Zoltán és Kiss Gabriella beszélget. SZÍNHÁZ, 2005/1. 2-5. 11
  11. Anything goes? – Semmiképp (Erika Fischer-Lichtével Czirák Ádám és Kiss Gabriella beszélget). SZÍNHÁZ, 2011/3. 3-7.
  12. A recycling játékai 1-3. Gondolatok a Berlini Színházi Találkozóról.

http://www.revizoronline.com/hu/cikk/3322/48-theatertreffen-berlin/?cat_id=7&first=0;

  1. Képtelenül képes természetrajz (Kovács Dániel, Vinnai András: Virágos Magyarország). SZÍNHÁZ, 2012/7. 34-37.
  2. Az elbeszélés, a manipuláció és a szövegolvasás anatómiája. Gondolatok az 50. Berlini Színházi Találkozóról.

http://www.szinhaz.net/index.php?option=com_content&view=article&id=36694:kiss-gabriella-az-elbeszeles-anatomiaja&catid=13:szinhazonline&Itemid=23

http://www.szinhaz.net/index.php?option=com_content&view=article&id=36696:kiss-gabriella-a-manipulacio-anatomiaja&catid=13:szinhazonline&Itemid=23

http://www.szinhaz.net/index.php?option=com_content&view=article&id=36701:kiss-gabriella-a-szoevegolvasas-anatomiaja&catid=13:szinhazonline&Itemid=23

  1. Performálom önmagam – Kiss Gabriellával Kis Melinda beszélget. JÁTÉKTÉR, 2017/3. 27-35.

 

NETFILOLÓGIAI REKONSTRUKCIÓK A WWW.PHILTHER.HU FELÜLETEN

2012    Ács János: Munkásoperett, 1982.

2012    Mohácsi János: Játék a kastélyban, 2010.

2013    Mohácsi János: 1916 A CSÁRDÁSKIRÁLYNŐ, 1993.

2013    Katona József Színház: Notóriusok, 2007-2013.

2013    Ascher Tamás: Állami Áruház,-1976.

2013    Szász János: Ványa bácsi, 1998.

2014    Schilling Árpád: W-munkáscirkusz, 2001.

2014    Ljubimov: Háromgarasos opera, 1981.

2015    Major Tamás: Galilei élete, 1962.

2016    Csiszár Imre: A kaukázusi krétakör, 1990.

2016    Gellért Endre: Jó embert keresünk, 1954.

2017    Káva Kulturális Műhely: Lady Lear, 2016.

2018    Apáthi Imre: Palotaszálló, 1951.

2018    Márkus Éva, Mikó András: Állami Áruház, 1952

 

SZAKMAI FORDÍTÁSOK:

 I. Önálló könyvek:

  1. Erika Fischer-Lichte: Die Geschichte des Dramas I-II. Tübingen, Narr, 1992.
    Erika Fischer-Lichte: A dráma története. A színre vitt identitás története. Pécs, Jelenkor 2001.
  2. Erika Fischer-Lichte: Ästhetik des Performativen. Frankfurt am Main, Suhrkamp, 2004.
    Erika Fischer-Lichte: A performativitás esztétikája. Budapest, Balassi, 2009.

    II. Tanulmányok:
    1. Erika Fischer-Lichte: Die Zeichensprache des Theaters. In. Renate Möhrmann (Hrsg.): Theaterwissenschaft heute. Berlin, Dietrich Reimer 1990. 233-261. - Erika Fischer-Lichte: A színház nyelve. PRO PHILosophia,1995. 1. köteg 25-45. A fordító bevezetője 25-26.
    2. Helga Finter: Das Kameraauge des postmodernen Theaters. In. Christian W. Thomsen (szerk.): Studien zur Ästhetik des Gegenwartstheaters. Heidelberg, 1985. Carl Winter 46-71.
    Helga Finter: A posztmodern színház kamera-látása. Ellenfény, 1998/3. Szövegmelléklet
    3. Robert Wilson: Mit dem Körper hören, mit dem Körper sprechen. Im Gespräch mit Holger Teschke. Theater der Zeit. Jahrbuch 1997. 47-48.
    Robert Wilson: Testtel hallan, testtel beszélni. Theatron, 1998/2. 69-70.
    4. Einar Schleef: Formenkanon contra Konzeption. In. E.S.: Droge Faust Parzival.
    Einar Schleef: Formakánon kontra koncepció. In. Jákfalvi Magdolna (szerk.): Színházi antológia XX. század. Bp., 2000. Balassi 263-269.
    5. Edward Bond: Theater und Realität. Theater der Zeit, 1999/3-4.
    Edward Bond: Sarah Kane és a színház. In. Jákfalvi Magdolna (szerk.): Színházi antológia XX. század. Bp., 2000. Balassi 272-274.
    6. Erika Fischer-Lichte: Verwandlung als ästhetische Kategorie. In. E.F-L., Friedemann Kreuder, Isabel Pflug (szerk.): Theater seit den 60er Jahren. Grenzgänge der Neo-Avantgarde. Tübingen, Basel, Francke, 1998. 21-32.
    Erika Fischer-Lichte: Az átváltozás mint esztétikai kategória. Megjegyzések a performativitás új esztétikájához. Theatron, 1999/3. 57-66.
    7. Hans-Thies Lehmann: Die Inszenierung: Probleme ihrer Analyse. Zeitschrift für Semiotik, 1989. Bd. 11. Heft 1. 29-49.
    Hans-Thies Lehmann: Az előadás: elemzésének problémái. Theatron, 2000/1. 46-60.
    8. Erika Fischer-Lichte: Auf dem Weg ins Reich der Schatten. Robert Wilsons Franfurter King Lear-Inszenierung. In. E.F-L., Harald Xarald (szerk.): Welttheater — Nationaltheater — Lokaltheater? Tübingen-Basel, Francke, 1993. 203-229.
    Erika Fischer-Lichte: Átkelés az árnyékok birodalmába. Robert Wilson frankfurti Lear király-rendezése. Theatron, 2000/2. 125-139.
    9. Helga Finter: Der Körper und seine Doubles: Zur (De)konstruktion von Weiblichkeit auf der Bühne. Forum Modernes Theater, 1996/1. 15-32.
    Helga Finter: A test és hasonmásai: a nő(i)ség színpadi (de)konstrukciójáról. Theatron, 2004/2-3. 45-56.
    10. Erika Fischer-Lichte: Theater und Ritus (Vortrag: Eötvös Lóránd Tudományegyetem, 2006. március 2.)
    Erika Fischer-Lichte: Színház és rítus. Theatron, 2007/1-2. 3-12.
  1. Erika Fischer-Lichte: Lassen sich Aufführungen verstehen? in. E.F-L: Ästhetik des Performativen. Frankfurt am Main, Suhrkamp, 2004. 270-284.

Erika Fischer-Lichte: Megérthető-e az előadás? Theatron, 2008/1-2. 11-17.

  1. Gabriele Brandstetter: Körper-Transformationen in zeitgenössischen Tanz-Performances: Benoît Lachambre, Meg Stuart, Xavier LeRoy und Jeremy Wade“, in: Intermedien. Zur kulturellen und artistischen Übertragung, hrsg. v. Alexandra Kleihues, Barbara Naumann, Edgar Pankow, Zürich: Chronos 2010, S. 343-357.

Gabriele Brandstetter: Test-transzformációk a kortárs tánc-performanszokban. Benoȋt Lachambre, Meg Stuart, Xavier Le Roy és Jeremy Wade. In. Czirák Ádám (szerk.): Kortárs táncelméletek. Budapest, Kijárat, 2012. 95-118.

  1. Gabriella Klein: Dance [and] Theory. Introduction, in: Gabriele Brandstetter/Gabriele Klein (Hg.): Dance [and] Theory, Transcript: Bielefeld, 2013. 11-15.

A táncelmélet mint a kritika gyakorlata. In. Czirák Ádám (szerk.): Kortárs táncelméletek. Budapest, Kijárat, 2012. 201-220.

  1. Sandra Umathum: Seven Easy Pieces, oder von der Kunst, die Geschichte der Performance Art zu schreiben. In. Jens Roselt, Ulf Otto (Hg.): Theater als Zeitmaschine. Zur performativen Praxis des Reenactments. Theater- und kulturwissenschaftliche Perspektiven. Bielefeld, transcript, 2012. 101-123. / Sandra Umathum: Seven Easy Pieces, avagy gondolatok a Performance Art történetírásának művészetéről. Theatron, 2013/2. 3-12.

 

Szaklektori tevékenység:

  1. Hans-Thies Lehmann: Posztdramatikus színház, Bp., Balassi, 2009.
  2. Cziboly Ádám (szerk.): Színházi nevelési és színházpedagógiai kézikönyv, Bp., In Site Drama, 2017. (a terminológia fejezet írója és szaklektora Kricsfalusi Beatrixszal közösen)

 

Gabriella Kiss

Title: PhD, Dr. habil.
Gender: Female
Year of Birth: 1970
Place of Birth (Country): Budapest (Hungary)
Email-address(es): Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Office Phone Number: 0614832897

Doctoral Studies
Year of Doctoral Defence (PhD / CSc): 2000
Discipline: Literary Studies
Title of Thesis: Reflections on the Semiological Methods of Performance Analysis
Issuing Institution: University of Szeged

MA Studies
Year of Obtaining the MA Degree: 1993
Discipline(s): Hungarian and German linguistics and literature
Issuing Institution: Kossuth Lajos University, Debrecen

Further Studies and Qualifications

Institution Qualification Year of Obtaining the Qualification
University of Debrecen Dr. habil. 2007
Association of Theatre Education in Hungary Teatcher DIE 2017
     

Employment
Current Employer: Károli Gáspár University of the Reformed Church in Hungary
Faculty: Faculty of Humanities
Institute: Institute of Arts Studies and General Humanities
Department: Theatre Studies
Current Position(s): Associate professor

Previous Employer: Pannon University (1996-2009)
Previous Position Held: Associate professor

Previous Employer: Szent István High School, Budapest (1993-1996)
Previous Position Held: Teatcher


Areas of Research and Teaching

Areas of teaching: history of European and Hungarian drama; history of European and Hungarian theatre; poetics of theatre and drama; performance analysis; theories of the theatre, Applied Theatre

Areas of Research: the history and the present forms of director’s theatre in Germany and in Hungary; the history and theatrical memory of the „bürgerliches Lachtheater”; Brecht’s plays on stage, Theatre education


Membership in Research Groups and Projects

Founder Member in Research Group „Theatron”(Prof. Dr. Jákfalvi Magdolna, Dr. habil. Kékesi Kun Árpád, Dr. Schuller Gabriella, Tímár András)

Founder Member in Research Project „Philther” (OTKA 81400, NKA)

Founder Member of Imre Kálmán Center (2017)

 

Educational Functions, Curriculum Development and Other
Teaching-Related Activities

Period Function or Activity
1998-2014 Theatron – Editor
2007 Preparation of teaching materials of studies of the MA program in Theatre Studies (Pannon University)
2009/2015 Preparation of teaching materials of studies of the MA program in Theatre Studies (Károli Gáspár University)
2014- Head of Department of Theatre Studies (Károli Gáspár University)
2017-2022 Research Teatcher of Szent István Gimnázium and Károli Gáspár Református Egyetem
   


Language Skills

Language Level and Kind of Proficiency
Hungarian Native
German Proficient
English Good
   
   


Honours, Distinctions, and Prizes

Name of Distinction Issuing Institution Year of Issuing
DAAD Scholarship DAAD Foundation 1992 (6 months)
DAAD Scholarship DAAD Foundation 1998-1999
(12 months)
Bolyai János Research
Scholarship
Hungarian Academy of Sciences 2001-2005
(12 months)
Hungarian Eötvös
Scholarship
Hungarian Scholarship Board
Office
2006 (3 months)
Alexander von Humboldt
Scholarship
Alexander von Humboldt
Foundation
2009-2010/2011-2012
(18 + 6 months)
Research Teatcher Hungarian Education Office 2017 (5 years)
Erasmus Scholarship  Tempus Foundation  2017 (1 week)
Prize for Talent Management  Hungarian Education Office  2018
Alexander von Humboldt Scholarship Alexander von Humboldt Foundation 2018 (2 weeks)


Membership in Academic Societies

Name of Organization Function (if any)
Committee of Theatre and Film Studies, Hungarian Academy of Sciences Member (2000-), Secretary (2011-/2014-2017)
Gesellschaft für Theaterwissenschaft Member (1996-)
Hungarian Association of Semiotics Member (1998-)
Association of Hungarian Critics Member (2005-)
Association of Theatre Education in Hungary Member (2015-)
Association of Teacher of Literature in Hungary Member (2016-)


Guest Professorships and Research Fellowships in Foreign
Institutions

Period Institution Activities
1992 Universität München 6-months Study Trip
1998-1999 Freie Universität Berlin 1-year Study Trip
2006 Freie Universität Berlin 3-months Study Trip
2010 University of Humboldt Berlin Teaching in the BA and MA of Hungarologie
2009/2010-2011 Freie Universität Berlin 18-months Study Trip
2013 University of Humboldt Berlin Teaching in the BA and MA of Hungarologie
 2017 University of Arts Tirgu Mures Teaching in the BA of Theatrology
 2018 Freie Universität Berlin  2-weeks Study Trip
     


Promotorship in Doctoral Studies

Name of
Doctoral Student,
Institution
Research Topic / Title of Dissertation Year of Defence
(if applicable)
Tóth Viktória,
University of Pécs
Theatre of the Trauma  
Doma Petra,
University of Pécs
Actress-Images in Hungarian and Japanese Theatre  2019

Klaudia Antal,
University of Pécs

Politics in TIE  2020


Opponentship in Doctoral Defences

Name of
Doctoral Student,
Institution
Title of Dissertation Year of Defence
Szabó Judit,
University of Szeged
Ethical Conceptions of Theories of the Tragedy 2009
Benkő Krisztián,
Eötvös University
Figures and Machines. Antihuman Traditions of the Body-Politics 2009
Kricsfalusi Beatrix,
University of Debrecen
Vom Metadrama zum postdramatischen Theater. Spielarten der dramatischen Selbstreflexion im zeitgenössischen deutschsprachigen Drama 2010
Dr. Karl Katschtaler (PhD),
University of Debrecen
Latente Theatralität und Offenheit. Zum Verhältnis vom Text, Musik und Szene in Werken von Alban Berg, Franz Schubert und György Kurtág (Habilitationsschrift) 2010
Czirák Ádám,
Freie Universität Berlin
Partizipation der Blicke. Szenerien des Sehens und Gesehenswerdens 2010
Somló Katalin,
Eötvös-University
Eine Erfolgsgeschichte: Das literarische Hörspiel in den fünfziger Jahren in Westdeutschland 2012
Lelkes Zsófia,
University of Debrecen
Rezeptions- und Wirkungsgeschichte der ungarischen Volkstanzbewegung 2015
Tasnádi István, University of Theatre and Film Arts

A magyarországi Brecht-játszás története 2017
Boronkay Soma, University of Theatre and Film Arts A dokumentumszínházi munkamódszerek  2018

 

List of Publications

(As of 01. September 2018)

Monographs

  • Bevezetés a színházi előadások világába. [Theatre Studies: An Approach for Advanced Leve]. Budapest, Korona, 1999.
  • (Ön)kritikus állapot. Az előadáselemzés szemiotikai módszerének vizsgálata. [Reflections on the Semiological Methods of Performance Analysis] Budapest-Veszprém, Orpheusz Kiadó - Veszprémi Egyetemi Kiadó, 2001.
  • A kockázat színháza. Fejezetek a kortárs rendezői színház történetéből. [Theatre of Risk. On Contemporary Hungarian Theatre] Veszprém, Pannon Egyetemi Kiadó, 2006.
  • A magyar színházi hagyomány nevető arca: pillanatfelvételek. [The Laughing Face of the Hungarian Theatre Tradition] Budapest, Balassi, 2011.
  • "A színház csak ürügy" Színháztudomány közép(iskolás) fokon. [Theatre Studies. An Approach for Intermediate Level] Budapest, Theatron Műhely Alapítvány, 2014/4.
  • A magyar színház(i hagyomány)ra alkalmazva: pillanatfelvételek. [Applied for the Hungarion Theatre Tradition] Budapest, L’Harmattan, 2019.

 

 

Edited Books and Journals

  • Kortárs tánc. [Contemporary Dance] Budapest, Kijárat, 2013. (Co-editor: Ádám Czirák)
  • Vallás és művészet. [Religion and Art] Budapest, L’Harmattan, 2016. (Co-editor: Enikő Sepsi, Irén Lovász, Judit Faludy)
  • Bárka-könyv. [15 years of Bárka Theatre] Budapest, Józsefvárosi Önkormányzat, 2016.

 

Chapters in Books

  • Individualität und Intertextualität - Die Individuumsproblematik im Spiegel einiger intertextuellen Verfahren in vier Dramen von Brecht. JAHRBUCH DER UNGARISCHEN GERMANISTIK, 1998. 161-171.
  • Interszubjektivitás és intertextualitás - Az individuum-problematika négy Brecht-dráma intertextuális eljárásainak tükrében. [Intersubjekt and Intertext. The Discourse of (the) Individual in four Plays of Brecht] In. Hanus Erzsébet (ed): In honorem Bécsy Tamás. Pécs, 1998. 102-109.
  • Utószó Erika Fischer-Lichte A dráma története. A színre vitt identitás története című művéhez. [Postface to the Hungarian Translation of The History of Drama by Erika Fischer-Lichte] Pécs, Jelenkor, 2001. 703-713.
  • Előadáselemzés a „paradoxon kultúrájában”, avagy gondolatok a „színházszemiotika bűvös kaftánjáról” [Reflections on the Ends of Semiology of Theatre] In. Balázs Géza, Voigt Vilmos (ed.): A kezdetektől a máig. A magyar szemiotika olvasókönyve. Budapest, Magyar Szemiotikai Társaság, 2003. 351-371.
  • A kockázat színháza. Előadáselemzés a „paradoxon kultúrájában”. [Performance Analysis in the Culture of the Paradox] In. Imre Zoltán (ed.): Átvilágítás. Magyar színház európai kontextusban. [Transillumination. Hungarian Theatre in European Context] Budapest, Áron Kiadó, 2004. 144-187.
  • Laboratorium der theatralen Phantasie - Brecht-Inszenierungen von Sándor Zsótér
    BRECHT-JAHRBUCH, 2005. 300-320.
  • „Dráma” és „színház” között. Gondolatok a lapra írt és a színre vitt test textualitásáról és energetikusságáról egy kortárs dráma fordítói megjegyzése kapcsán. [Between Play and Stage. Ont the Textuality and the Theatricality of a transformated Jelinek’s Drama] In. Oláh Szabolcs, Simon Attila, Szirák Péter (ed.): Szerep és közeg. Medialitás a magyar kultúratudományok 20. századi történetében. Budapest, Ráció, 2006. 408-421.
  • Wege des Dramas und Theaters in der ungarischen Moderne (Konzept), BERLINER BEITRÄGE, 2007.
  • Krétakörív. In. Nina Tintar (red.): Radu Afrim vs Árpád Schilling. TAMper 2: doi creatori de teatru, doua estetici, doua lumi teatrale.roi. Sf. Gheorge, 2007. Teatrul Andrei Muresanu, 33-41.
  • Színházi irónia. [Theatrical Irony. On the Mise-en-scènes by Árpád Schilling] In. Szegedy Maszák Mihály-Imre Zoltán (ed.): Alternatív színháztörténetek. [Alternative histories of the theatre] Budapest, Gondolat, 2008. 8-25.
  • Színházi energia. [Theatrical Energy. On the Mise-en-scènes by Sándor Zsótér] In. Szegedy Maszák Mihály-Imre Zoltán (ed.): Alternatív színháztörténetek. [Alternative histories of the theatre] Budapest, Gondolat, 2008. 42-58.
  • Színházi projektek. [Theatrical Projekts. On the Mise-en-scènes by Árpád Schilling] In. Szegedy Maszák Mihály-Imre Zoltán (ed.): Alternatív színháztörténetek. [Alternative histories of the theatre] Budapest, Gondolat, 2008. 82-98.
  • Egy meg nem született kötet margójára. Gondolatok a „siker receptjeinek” összetevőiről és a magyar színházi hagyományról. [On the Well Made Tradition in the Hungarien Theatre] In. Jákfalvi, M., Kékesi Kun, Á. (ed.): A színháztudomány az akadémiai diszciplínák rendjében. [Theatre Studies Among Academic Disciplines] Budapest, L’Harmattan, 2009. 29-42.
  • Újra-játszás: A színház szemiotikájától A performativitás esztétikájáig (Utószó). [Postface to the Hungarian Translation of The Transformative Power of the Performance by Erika Fischer-Lichte] In. Erika Fischer-Lichte: A performativitás esztétikája. Bp., Balassi, 2009. 267-299.
  • Inszenierte Erinnerungen. Historiografische Überlegungen zur Feigheit des heutigen ungarischen Theaters, BERLINER BEITRÄGE, 2010. 150-167.
  • Mit testesít meg a színész teste? Közhelyek egy kulcsfigura medialitásáról. [What is embodied by the Body of the Actor?] In. Lelkes Zsófia, Molnár Klára (ed.): Zwischen Kulturen und Disziplinen. Festschrift für Magdolna Balkányi. Debrecen, DEK, 2010. 7-13.
  • Wege des Dramas und Theaters in der ungarischen Moderne. In. Ernő Kulcsár-Szabó (Hg.): Geschichte der ungarischen Literatur. Frankfurt a. M., de Gruyter, 2013. 600-623.
  • Die Operette als Politikum. Staatliches Warenhaus (Állami Áruház, 1953 und 1976) – die Kontexte eines Re-Enactments (Ko-Autor: Zsófia Lelkes), 2018. (im Druck)

 

Conference Proceedings

  • Két ezredvégi Woyzeck-mozaik. A Büchner-dráma magyarországi recepciótörténetének egy színházi fejezete. [Reflections on two Mise-en-scènes of Woyzeck by Büchner] In. Nagy Imre, Merényi Annamária (ed.): „Mit jelent suttogásod?” A romantika: eszmék, világkép, poétika. [What does it mean – romanticism?] Pécs, Pro Pannonia Kiadói Alapítvány, 2003. 360-368.
  • Az operett műfajának posztbrechti olvasatában rejlő lehetőségekről. [Musical comedies in the Post-Brechtian Discourse] In. Szőnyi György Endre (ed.): Szó és kép. A művészi kifejezés szemiotikája és ikonográfiája. [Worths and pictures] Szeged, JATEPress, 2003. 379-389.
  • Határátlépés – idézőjelben. Gondolatok a magyar színházi hagyományról. [Transgressions and the Hungarian Theatre Tradition] In. Mestyán Ádám, Horváth Eszter (ed.): Látvány / Színház. Performativitás, műfaj, test. [Visual theatre. Performance, genre and the body] Budapest, L’Harmattan, 2006. 153-165.
  • Operettrózsaszín és kaposvárszürke. Ács János: Munkásoperett (1982, kaposvári Csiky Gergely Színház) [The Ironical Character of the Mise-en-scène of an Musical Comedy. Ács János: Munkásoperett, 1982] In. Balassa Zsófia, P. Müller Péter, Rosner Krisztina (ed.): A magyar színháztudomány kortárs irányai. [Contemporary Trends in Hungarian Theatre Studies] Pécs, Kronosz, 2012. 111-118.
  • A hiány tradícióképző ereje: a Philther-projekt Brecht-olvasata. [How to read Brecht?] Balassa Zsófia, Görcsi Péter, P. Müller Péter, Neichl Nóra (szerk.): Hiány, csonkítás, kihúzás, elhallgatás a drámában és a színpadon. Pécs, Kronosz, 2014. 167-178.
  • „A színház csak ürügy” A színházi nevelés szemünk előtt be-, át- szét- és talán megrendeződő diszciplináris tere. [Theatre Education in Hungary] Balassa Zsófia, Görcsi Péter, P. Müller Péter, Roselt Krisztina (szerk.): Rendezett tér. Pécs, Kronosz, 2015. 209-219.
  • Színészpedagógiai projekt. Major Tamás: Galilei élete, 1962. [The Pedagogical Character of the Mise-en-scène Tamás Major: The Life of Galilei 1962.] In. Pandur Petra, Rosner Krisztina, Thomka Beáta (szerk.): Hamlet felnevet. Írások P. Müller Péter hatvanadik születésnapjára. Pécs, Kronosz, 2016. 71-79.
  • A megfelelés-kényszer apolitikussága, avagy mibe tudnak és mibe nem tudnak beavatkozni a színházpedagógiai programok? In. Balassa Zsófia, Görcsi Péter, P. Müller Péter, Neichl Nóra (szerk.): Színházi politika # Politikai színház, Pécs, Kronosz, 2018. (megj. előtt)

 

 

Articles in Academic Reviews (Printed and Electronic)

  • Amit nekünk is tanulni kell (A dekódolás és megértés problémái napjaink színházi kultúrájában) [On Problems of Performance Analysis on Advanced Level] ISKOLAKULTÚRA, 1995/3-4. 45-53.
  • Orientációs pont nincs, csak struktúra - A nem-hagyományos térkoncepcióval dolgozó előadások szemiotikai notációjának problémái. [Reflections on the Notation of the Theatrical Performance] PRO PHILOSOPHIA, 1996./1. köteg 65-74.
  • Egy újfajta képiség színháza: egy előadáselemzési módszer próbája. [The Risk of Semiotic Analysis: An Example] IRODALOMTÖRTÉNET, 1997./1-2. 65-74.
  • A teatralizálás művészete - A színházi jelhasználat sajátosságai Heiner Müller Arturo Ui-rendezésében. [The Power of Thearicality. On Heiner Müller’s Mise-en-scène of Arturo Ui] LITERATURA, 1998/1. 63-78.
  • Játszmák vége - Csehov Ványa bácsi című darabja recepciótörténetének egy színházi fejezete. [Game Over - Reflections on two mise en scènes of Oncle Vanja by Chechow] THEATRON, 1. évf. 1. szám 99-104.
  • Mozaikok és puzzle-ok - A gesztikus jelhasználat sajátosságai a 90-es évek magyar rendezői színházában. [Mosaics and Puzzles. Gestic Languages of the Stage in the Contemporary Hungarian Theatre] THEATRON, 1. évf. 2. szám 73-80.
  • Színházi energia - Zsótér Sándor rendezéseiről. [Theatrical Energy. On the Mise-en-scènes by Sándor Zsótér] SZÍNHÁZ, 1999/6. 35-43.
  • Színházi atmoszférák - Színházi keretek. Berliner Theatertreffen 1999 [Theatrical Athmospheries. Berliner Theatertreffen 1999] THEATRON, 2. évf. 1. szám 75-88.
  • Megjegyzések a kilencvenes évek magyar Brecht-rendezései kapcsán: egy előadáselemzési módszer keretei. [Reflections on the mise en scènes of Brecht in the Contemporary Hungarian Theatre] THEATRON, 2. évf. 2. szám 47-57.
  • Színházi sztereotípiák - Gondolatok a 38. Berliner Theatertreffen kapcsán. [Theatrical Stereotypes. Berliner Theatertreffen 2001] THEATRON, 2002 /Nyár - 2001 / Ősz 92-109.; www.fil.hu/nkfp
  • Az aisztheszisz játékai, avagy gondolatok a színházszemiotika bűvös kaftánjáról [The Discourse of aisthetis on the Stage] www/nytud.hu/mtanyio/kissg.rtf
  • Színházi irónia - Mohácsi János rendezéseiről. [Theatrical Irony. On the Mise-en-scènes by Árpád Schilling] SZÍNHÁZ, 2002/8. 12-20.
  • A megszakítás esztétikája, avagy politikus színház a média korában - Zsótér Sándor Brecht-rendezéseiről. [The Asthetics of Disruption. Political Theatre in the Age of Media] ALFÖLD, 2004/10. 65-85.
  • Formakánon kontra koncepció. Gondolatok egy esszéről, egy terminusról és a színház politikusságáról. [„Formenkanon contra Konzeption”. On Political Theory and Theatre of Einar Schleef] SYMBOLON, 2005. 48-57.
  • „A kisiklás tapasztalata” Gondolatok a politikus színházról és a színház politikusságáról. [Reflections ont he Political Power of the Theatre] ALFÖLD, 2007/2. 60-78.
  • 1998 - Fejezetek a magyarországi Brecht-recepció történetéből. [1998 – Brecht on the Hungarian Stages] http://www.villanyspenot.hu/?p=szoveg&n=12349
  • A politizálás gyönyöre, avagy a gyönyör politikussága - Gondolatok a 2007-es Berlini Színházi Találkozóról. [Political Power of the Performance. Berliner Theatertreffen 2007]  KRITIKA, 2007/9. 13-19.
  • Elidegenítés – elmesélés – eltávolítás. Fejezetek a magyarországi Brecht-recepció történetéből. [Reflections on Brecht’s plays on the Hungarian Stage] LITERATURA, 2007/4. 440-459.
  • Magyar dráma és színház a 20. században. [Hungarien Drama and Theatre in the 20. Century]  IRODALOMTÖRTÉNET, 2008/1. 71-101.
  • Újrajátszás: Gondolatok a színházi előadások emlékezetéről. [Reenactments and the Memories of the Performance] ALFÖLD, 2009/8. 70-84.
  • „Itt és most” Gondolatok a Berlini Színházi Találkozóról. [Yet and Now. Berliner Theatertreffen 2009] SZÍNHÁZ, 2009/9. 57-64.
  • „Debrecenben debreceniül” A népszínmű emlékezete Térey János Jeremiás avagy Isten hidege című drámájában [The Theatrical Memory of the Volkstück in Jeremiás avagy Isten hidege by János Térey] ALFÖLD, 2011/9. 103-112.
  • Hogyan testesül meg a színész teste? Gondolatok egy kulcsfigura gyávaságáról és a szerepkör színházi emlékezetéről [How is Embodied the Body of the Actor] HELIKON, 2011/1-2. 157-182.
  • A recycling játékai. Gondolatok a Berlini Színházi Találkozóról. [Games of the Recycling Berliner Theatertreffen 2011] THEATRON, 2012/3-4. 99-105.
  • A nevetés dramaturgiája. Gondolatok a „jól megcsináltság” színházi emlékezetéről”. [Dramaturgy of Laughing] Symbolon, 2012. 28-45.
  • Az újrajátszás emlékezete. Gondolatok a Katona József Színház Notóriusok-sorozatáról (2007-2013). [The Theatrical Memory of an Hungarian Reenactment] ALFÖLD, 2013/8. 88-100.
  •  Mi nem történ(hetet)t meg Mohácsi után? Mohácsi János: 1916 A CSÁRDÁSKIRÁLYNŐ, 1993. [Reception of the Mise-en-scène by János Mohács] THEATRON, 2013/2. 45-51.
  • Dráma – Színház – Társadalom 50. Berlini Színházi Találkozó [Drama-Theatre-Society: On the 50. Berliner Theatertreffen] THEATRON, 2013/2. 79-86.
  • Az Állami Áruház-paradigma. Gondolatok a cenzúra esztétikájáról és az operett-játszás hazai tradíciójának politikusságáról. [On the Theatre Aesthetic of the Censorship] ALFÖLD, 2014/12. 34-42.
  • A hiány tradícióképző ereje: a Philther-projekt Brecht-olvasata. [The Brecht-Interpretation of the Philther-Projekt] LITERATURA, 2014/4. 288-295.
  • Szász János: Ványa bácsi, 1998. [The Recontraction of Uncle Vanya directed by János Szász] THEATRON, 2014/1. 57-61.
  • Schilling Árpád: W-munkáscirkusz, 2001. [The Recontraciton of Woyzeck direkted by Árpád Schilling] THEATRON, 2014/2.16-20.
  • A cselekvő gondolat tere. [Theatre Education in the Theatre „Maladype”] THEATRON, 2014/4. 94-102. (Co-writer: Balázs Zoltán)
  • (Színház)tudománytörténeti közhelyek egy kulcsfiguráról, avagy a fischer-lichte-i elméletalkotás gyönyöre. [Reception of the Performativity in the sense of Erika Fischer-Lichte in Hungary] FILOLÓGIAI KÖZLÖNY, 2016/4. 332-339.
  • „Nem árulok sem kemény, sem reménydrogot.” Egy jól használható, kortárs csali (Heiner Müller: Hamletgép). [How to apply the posdramatic text of Heiner Müler during teaching Shakespeare] ISKOLAKULTÚRA, 2016/12. 82-90.
  • Mi a színháztörténet és mi végre tanulmányozzuk? 1. rész, Magyar Drámapedagógiai Magazin, 2017/3. 25-32.
  • Mi a színháztörténet és mi végre tanulmányozzuk? 2. rész, Magyar Drámapedagógiai Magazin, 2017/4. 28-35.

 

Book Reviews

  1. Six book-reviews on Guido Hiss: Einführung in die Aufführunsanalyse. (Helikon, 1997/2. 203-205.); Erika Fischer-Lichte (Hrsg.): Theater seit den 60er Jahren. Grenzgänge der Neo-Avantgarde (Theatron, 1999/3. 91-93.); Hans-Thies Lehmann: Postdramatisches Theater (Theatron, 1999/4. 105-106.); Lengyel György (szerk.): Színház és diktatúra a 20. században. (Színház, 2012/12.); Stephan Krause: „Az újrafelhasznált anyag a lényeg”: Richárd Wagner magyarorszgi jelenléte és recepciója. (Alföld, 2017/10.); Cziboly Ádám (szerk.): Színházi nevelési és színházpedagógiai kézikönyv. Budapest, In Site Drama, 2017. 227p (JÁTÉKTÉR, 2018/4.)

 

Translations

  • Erika Fischer-Lichte: Die Geschichte des Dramas I-II. Tübingen, Narr, 1992. /Erika Fischer-Lichte: A dráma története. A színre vitt identitás története. Pécs, Jelenkor 2001.
  • Erika Fischer-Lichte: Ästhetik des Performativen. Frankfurt am Main, Suhrkamp, 2004. / Erika Fischer-Lichte: A performativitás esztétikája. Budapest, Balassi, 2009.
  • Erika Fischer-Lichte: Die Zeichensprache des Theaters. In. Renate Möhrmann (Hrsg.): Theaterwissenschaft heute. Berlin, Dietrich Reimer 1990. 233-261. / Erika Fischer-Lichte: A színház nyelve. PRO PHILosophia,1995. 1. köteg 25-45. A fordító bevezetője 25-26.
  • Helga Finter: Das Kameraauge des postmodernen Theaters. In. Christian W. Thomsen (szerk.): Studien zur Ästhetik des Gegenwartstheaters. Heidelberg, 1985. Carl Winter 46-71. /
    Helga Finter: A posztmodern színház kamera-látása. Ellenfény, 1998/3. Szövegmelléklet
  • Robert Wilson: Mit dem Körper hören, mit dem Körper sprechen. Im Gespräch mit Holger Teschke. Theater der Zeit. Jahrbuch 1997. 47-48. / Robert Wilson: Testtel hallani, testtel beszélni. Theatron, 1998/2. 69-70.
  • Einar Schleef: Formenkanon contra Konzeption. / Einar Schleef: Formakánon kontra koncepció. In. Jákfalvi Magdolna (szerk.): Színházi antológia XX. század. Bp., 2000. Balassi 263-269.
  • Edward Bond: Theater und Realität. Theater der Zeit, 1999/3-4. / Edward Bond: Sarah Kane és a színház. In. Jákfalvi Magdolna (szerk.): Színházi antológia XX. század. Bp., 2000. Balassi 272-274.
  • Erika Fischer-Lichte: Verwandlung als ästhetische Kategorie. In. E.F-L., Friedemann Kreuder, Isabel Pflug (szerk.): Theater seit den 60er Jahren. Grenzgänge der Neo-Avantgarde. Tübingen, Basel, Francke, 1998. 21-32. /Erika Fischer-Lichte: Az átváltozás mint esztétikai kategória. Megjegyzések a performativitás új esztétikájához. Theatron, 1999/3. 57-66.
  • Hans-Thies Lehmann: Die Inszenierung: Probleme ihrer Analyse. Zeitschrift für Semiotik, 1989. Bd. 11. Heft 1. 29-49. / Hans-Thies Lehmann: Az előadás: elemzésének problémái. Theatron, 2000/1. 46-60.
  • Erika Fischer-Lichte: Auf dem Weg ins Reich der Schatten. Robert Wilsons Franfurter King Lear-Inszenierung. In. E.F-L., Harald Xarald (szerk.): Welttheater — Nationaltheater — Lokaltheater? Tübingen-Basel, Francke, 1993. 203-229. / Erika Fischer-Lichte: Átkelés az árnyékok birodalmába. Robert Wilson frankfurti Lear király-rendezése. Theatron, 2000/2. 125-139.
  • Helga Finter: Der Körper und seine Doubles: Zur (De)konstruktion von Weiblichkeit auf der Bühne. Forum Modernes Theater, 1996/1. 15-32. / Helga Finter: A test és hasonmásai: a nő(i)ség színpadi (de)konstrukciójáról. Theatron, 2004/2-3. 45-56.
  • Erika Fischer-Lichte: Theater und Ritus (Vortrag) / Erika Fischer-Lichte: Színház és rítus. Theatron, 2007/1-2. 3-12.
  • Erika Fischer-Lichte: Lassen sich Aufführungen verstehen? (Vortrag) / Erika Fischer-Lichte: Megérthető-e az előadás? Theatron, 2008/1-2. 11-17.
  • Gabriele Brandstetter: „Körper-Transformationen in zeitgenössischen Tanz-Performances: Benoît Lachambre, MegStuart, Xavier LeRoy und Jeremy Wade“ / Gabriele Brandstetter: Test-transzformációk a kortárs táncperformanszokban. In. Czirák Ádám (szerk.): Kortárs tánc. Budapest, Kijárat, 2013. 95-118.
  • Gabriele Klein: Dance Theory as a Practice of Critique / Gabriella Klein: A táncelmélet mint a kritika gyakorlata. In. Czirák Ádám (szerk.): Kortárs tánc. Budapest, Kijárat, 2013. 201-220.
  • Sandra Umathum: Seven Easy Pieces, oder von der Kunst, die Geschichte der Performance Art zu schreiben. / Sandra Umathum: Seven Easy Pieces, avagy gondolatok a Performance Art történetírásának művészetéről. Theatron, 2013/2. 3-12.

 

Creative Writings

  • Ten reviews about contemporary Hungarian mise en scènes in: Színház, 1997/12. 12-13.; 1998/1. 41-44.; 2000/4. 21-22.; 2001/12. 12-13.; 2005/1. 6-8.; Kritika, 2002/2. 34-35.; 2003/12. 11-12.; revizoronline; Színház, 2012/7. 34-37.
  •  Three interviews with Erika Fischer-Lichte (Theatron, 2000/1. 3-9.; SZÍNHÁZ, 2011/3) and Kornél Mundruczó and János Térey (Színház, 2005/1. 2-5.)

Academic and public Appearances (Live and Electronic)

  • 1997 (Veszprém, Hungary): „The medium is the message” [On Heiner Müller’s Mise-en-scène of Arturo Ui], Conference of Pannon University, Veszprém and the Hungarian Academy of Sciences
  • 1998 (Pécs, Hungary): Két ezredvégi Woyzeck-mozaik [Reflections on two Mise-en-scènes of Woyzeck by Büchner], Conference of the University of Pécs
  • 1998 (Veszprém, Hungary): Mozaikok és puzzle-ok - A gesztikus jelhasználat sajátosságai a 90-es évek magyar rendezői színházában [Mosaics and Puzzles. Gestic Languages of the Stage in the Contemporary Hungarian Theatre,] Conference of Pannon University, Veszprém and the Hungarian Academy of Sciences
  • 1998 (Budapest, Hungary): Egy vidám tudomány - A színházszemiotika oktatása az ország első Színháztudományi Tanszékén [Reflections on the Master of Arts-Program of Semiology of Theatre], Conference of the Hungarian Association of Semiotics
  • 2000 (Szombathely, Hungary): Értelmezésen túl - hatáson innen. A kortárs rendezői színház kihívásairól [Reflections on the Postdramatic Power of the Contemporary Theatre], Conference of the House of the Arts in Szombathely
  • 2000 (Veszprém, Hungary): PosztBrecht - Egy előadáselemzési módszer keretei [Reflections on the mise en scènes of Brecht in the Contemporary Hungarian Theatre], Conference of Pannon University, Veszprém and the Hungarian Academy of Sciences
  • 2000 (Szeged, Hungary): Mire jó az operett? [Musical comedies in the Post-Brechtian Discourse], Conference of the University of Szeged
  • 2001 (Veszprém, Hungary): Postdramatische Tendenzen im zeitgenössischen Regietheater in Ungarn, Conference of University Pannon and the University of Erlangen
  • 2001 (Budapest, Hungary) Az aisztheszisz játékai, avagy gondolatok a színházszemiotika „bűvös kaftánjáról” [The Discourse of aisthetis on the Stage], Conference of the Hungarian Academy of Sciences
  • 2004 (Szombathely, Hungary): Naturalizmuson innen és túl, avagy mennyiben politikus a kortárs rendezői színház [On the concept of naturalism in performance], Conference of the College of Szombathely on “The Young Georg Lukács and the Thalia Society”
  • 2004 (Budapest, Hungary): Térey János: A Nibelung-lakópark (R: Mundruczó Kornél), Conference of Trafó, Centre of Contemporary Arts
  • 2005 (Budapest, Hungary): Ibsen: Isten éltessen, Hedvig Ekdal! (R: Hudi László), Conference of Trafó, Centre of Contemporary Arts
  • 2005 (Budapest, Hungary): Határát(nem)lépések - Gondolatok a magyar színházi hagyományról. [Reflections on the Transgresses in the Hungarian Theatre Tradition], Conference of Trafó, Centre of Contemporary Arts and the Institute of Research in Media Technology, Eötvös University
  • 2005 (Tirgu Mures, Romania): Formakánon kontra koncepció. Gondolatok egy esszéről, egy terminusról és a színház politikusságáról [[„Formenkanon contra Konzeption”. On Political Theory and Theatre of Einar Schleef], Conference of the Theatre Academy, Tirgu Mureş
  • 2006 (Debrecen, Hungary): „Dráma” és „színház” között. Gondolatok egy Jelinek-darab fordítói hozzáfűzései kapcsán [Between Play and Stage. Ont the Textuality and the Theatricality of a transformated Jelinek’s Drama], Conference of the Eötvös-University and the University of Debrecen and the ÁITK
  • 2006 (Szigliget, Hungary): Kortárs magyar dráma és színház [Contemporary Hungarian Drama and Theatre], Conference of the JAK
  • 2006 (Debrecen, Hungary): A kortárs magyar dráma (Tasnádi István: Phaidra R: Schilling Árpád); Drama und Theater; A politikus színház. Egy fogalom múltja, jelene és jövője, Habilitation process at the University of Debrecen
  • 2007 (Budapest, Hungary): „In memoriam Bécsy Tamás”, Conference of the Hungarian Theatre Museum and Institute
  • 2007 (Sepsiszentgyörgy, Romania): (Kréta)körív. Schilling Árpád pályaképe [Mise-en-scenes of Árpád Schilling], TAMper2 Conference of the Theatre Andrei Mureşanu
  • 2007 (Budapest, Hungary): Egy meg nem született könyv margójára. Gondolatok a siker receptjeiről és a magyar színházi hagyományról. [On the Well Made Tradition in the Hungarian Theatre], Conference of Pannon University and the Hungarian Academy of Sciences
  • 2007 (Debrecen, Hungary): A színházszemiotika határai [On the Limits of theatre semiotics], Conference of the College of Pálffy István at the University of Debrecen
  • 2008 (Debrecen, Hungary): A színészi játék – szakmai beszélgetés Zsótér Sándorral [The Art of the Actor. Guest lecture with Sándor Zsótér], Conference of the College of Pálffy István at the University of Debrecen
  • 2008 (Budapest, Hungary): Bécsy Tamás, a pedagógus [Tamás Bécsy as a teacher], Conference of the Hungarian Theatre Museum and Institute
  • 2008 (Debrecen, Hungary): A színészi test medialitása [On the medialism of the body of the actor], Conference of the College of Hatvani István at the University of Debrecen
  • 2009 (Bonn, Germany): Poszter: Jenseits der Illusion. Darstellung der spät- und postmodernen Horizontwandel in der ungarischen Theaterkultur im methodologischen Rahmen einer „Ästhetik des Performativen” (Fischer-Lichte) und eines „postdramatischen Blicks” (Lehmann), Netzwerktagung der Alexander von Humboldt-Stiftung
  • 2009 (Berlin, Germany): Inszenierte Erinnerungen. Historiografische Überlegungen zur Feigheit des heutigen ungarischen Theaters, Guest lecture at the Humboldt Universität
  • 2010 (Berlin, Germany): „Wolle die Wandlung”? Die Utopie der Wiederzauberung der Welt in einem Operetten-Lande, Conference of the projekt „Kulturen des Performativen” and the Freie Universität Berlin, Institut für Theaterwissenschaft
  • 2010 (Budapest, Hungary): Jom és Terry-variációk (Természetes Vészek Kollektíva), Conference of Trafó, Centre of Contemporary Arts
  • 2011 (Budapest, Hungary): Die Feigheit einer Theatertradition und die Performativität des (ungarischen) Lachtheaters, Netzwerktagung der Alexander von Humboldt-Stiftung
  • 2011 (Berlin, Germany): Was gibt das heutige ungarische Lachtheater zu lachen? Überlegungen zum Theatergedächtnis einer „feigen” Theaterkultur, Conference of the „Arts of Science” im IBZ
  • 2011 (Tirgu Mures, Romania): A nevetés dramaturgiája. A „jól megcsináltság” színházi emlékezete [Dramaturgy of Laughing], Conference of the Theatre Academy, Tirgu Mureş
  • 2012 (Pécs, Hungary): Operettrózsaszín és kaposvárszürke. Ács János: Munkásoperett (1982, kaposvári Csiky Gergely Színház) [The Ironical Character of the Mise-en-scène of an Musical Comedy. Ács János, Munkásoperett, 1982], Conference of the University of Pécs
  • 2012 (Budapest, Hungary): Mohácsi János, Játék a kastélyban, 2010, kaposvári Csiky Gergely Színház [The Anti-Well Made Play-Charakter of Molnár’s The Play in the Castle], Conference of Károli University and the Hungarian Academy of Sciences
  • 2013 (Pécs, Hungary) Mi nem történ(hetet)t meg Mohácsi után? Mohácsi János: 1916 A CSÁRDÁSKIRÁLYNŐ, 1993. [Reception of the Mise-en-scène by János Mohács] Conference of the University of Pécs
  • 2013 (Budapest, Hungary): Az újrajátszás archiváló emlékezete. Katona József Színház: Notóriusok I-IXI (2007-2013) [Ont he memory of the reenactment], Conference of Károli University and the Hungarian Academy of Sciences
  • 2013 (Budapest, Hungary): Az Állami Áruház-paradigma. Gondolatok a cenzúra esztétikájáról és az operett-játszás hazai tradíciójának politikusságáról. [On the Theatre Aesthetic of the Censorship] Conference of Károli University and the University of Pécs and the Hungarian Academy of Sciences
  •  2014 (Pécs, Hungary) A hiány tradícióképző ereje: a Philther-projekt Brecht-olvasata. [The Brecht-Interpretation of the Philther-Projekt] Conference of the University of Pécs
  • 2013 (Budapest, Hungary): Szász János: Ványa bácsi, 1998. [The Recontraction of Uncle Vanya directed by János Szász] Conference of Károli University and the Hungarian Academy of Sciences
  • 2014 (Pécs, Hungary) A hiány tradícióképző ereje: a Philther-projekt Brecht-olvasata. [The Brecht-Interpretation of the Philther-Projekt] Conference of the University of Pécs
  • 2014 (Budapest, Hungary): Schilling Árpád: W-munkáscirkusz, 2001. [The Recontraciton of Woyzeck direkted by Árpád Schilling] Conference of Károli University and the Hungarian Academy of Sciences
  • 2014 (Budapest, Hungary) A Meggyeskert mint a zsótéri formakánon paradigmatikus példája [How to read Sándor Zsótér Chekhov?] Conference of the Eötvös József Collegium 
  • 2015 (Pécs, Hungary) „A színház csak ürügy” A színházi nevelés szemünk előtt be-, át- szét- és talán megrendeződő diszciplináris tere. [Theatre Education in Hungary] Conference of the Pécs University and the Hungarian Academy of Sciences
  • 2015 (Budapest, Hungary) Kritikán innen és túl. Széljegyzetek az 1916 A CSÁRDÁSKIRÁLYNŐ hatástörténetéhez. [History of the Musical Comedí Csárdáskirálynő] Conference of the Budapesti Operettszínház and The University of Arts
  • 2016 (Budapest, Hungary) „Nem árulok sem kemény, sem reménydrogot.” Egy jól használható, kortárs csali (Heiner Müller: Hamletgép) [[How to apply the posdramatic text of Heiner Müler by teaching Shakespeare] Conference of the Károli University
  • 2016 (Budapest, Hungary) (Színház)tudománytörténeti közhelyek egy kulcsfiguráról, avagy a fischer-lichte-i elméletalkotás gyönyöre. [Reception of the Performativity in the sense of Erika Fischer-Lichte in Hungary] Conference of Researchgroup Theatron-Philther, the Miskolc University and the Hungarian Academy of Sciences
  • 2016 (Pécs, Hungary) Major Tamás: Galilei élete, 1962. [Reconstruction of the Mise-an-Scene of Major Tamás Life of Galilei] Conference of the International Comitee of Hungarology and the Pécs University
  • 2017 (Freiburg, Deutschland) Die Operette als Politikum. Staatliches Warenhaus (Állami Áruház, 1953 und 1976) – die Kontexte eines Re-Enactments; Conference „Populäres Musiktheater im Sozialismus Operette und Musical in den ost-europäischen Staaten zwischen 1945 und 1990” Zentrum für Populäre Kultur und Musik der Universität Freiburg, Institut für Musikwissenschaft der Universität Wien
  • 2017 (Budapest, Hungary) Káva Kulturális Műhely: Lady Lear, Conference of Researchgroup Theatron-Philther, the Miskolc University and the Hungarian Academy of Sciences
  • 2017 (Budapest, Hungary) Színházra alkalmazva, avagy hogyan olvassa a színházpedagógia Günther Grass Bádogdob című regényét [Blechtrommel applied for the Theatre and for the Theatrepedagogy] Conference of the Károli University
  • 2018 (Budapest, Hungary) Cselekvő nézés – író cselekvés / Gondolatok a „kifejezetten felnőtt közönség számára” készült színházi nevelési előadások leírásának problémáiról [How to Analyse TIE?] Conference of Káva Kulturális Műhely
  • (2018 (Pécs, Hungary) A megfelelés-kényszer apolitikussága, avagy mibe tudnak és mibe nem tudnak beavatkozni a színházpedagógiai programok? [Politics of Theatrepedagogy] Conference of the Pécs University and the Hungarian Academy of Sciences

Performance-recontractions by Philther Method (philther.hu)

(2012) Ács János: Munkásoperett, 1982.

(2012) Mohácsi János: Játék a kastélyban, 2010.

(2013) Mohácsi János: 1916 A CSÁRDÁSKIRÁLYNŐ, 1993.

(2013) Katona József Színház: Notóriusok, 2007-2013.

(2013) Ascher Tamás: Állami Áruház,-1976.

(2013) Szász János: Ványa bácsi, 1998.

(2014) Schilling Árpád: W-munkáscirkusz, 2001.

(2014) Ljubimov: Háromgarasos opera, 1981.

(2015) Major Tamás: Galilei élete, 1962.

(2016) Csiszár Imre: A kaukázusi krétakör, 1990.

(2016) Gellért Endre: Jó embert keresünk, 1954.

(2017) Káva Kulturális Műhely: Lady Lear, 2016.

(2018) Apáthi Imre: Palotaszálló, 1951.

(2018) Márkus Éva, Mikó András: Állami Áruház, 1952

Következő események


Összes esemény

Nyelvvizsgaközpont

Sport a Károlin

Sport a Károlin

Youtube